City-express och Eskilstunatåg, Östertälje. Krysstationer. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson @, söndag, augusti 12, 2018, 20:26 (2 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Dom första krysstationerna kom väl redan någon gång på 70-talet. Tror de första kom i Stockholmsområdet när det blev fjärr mellan Älvsjö-Södertälje Södra. I allafall fanns det flera däremellan när jag började 1975. Kommer inte ihåg när röda märktavlan infördes.
Utanför Stockholmsområdet var väl Björnlunda en av de första krysstationerna.

Glasberga m fl fanns redan från 1969, då linjeblockeringen Älvsjö-Södertälje S moderniserades. Ett förspel till fjb 1971. Under denna övergångstid betraktades de som ständigt obevakade stationer.

En del av dem antar jag ersatte befintliga stationer som Uttran och Tullinge. Som försvann ellet ersattes av hållplats i annat läge. En, Blickan, ersattes senare av Stockholm Syd/Flemingsberg.

Björnlunda var ursprungligen konventionell station, med sp 1 som förbigångsspår. Det borttogs 1971. Men återkom 2008 med den nya diftplatsen Kolke - dock tre km österut.

Var Björnlunda den första station som inte försvann utan istället byggdes om till krysstation för bättre tågföring? Fler skulle komma.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum