Z4p i mult på Gotland (Fordon: lok)

av Niklas O, Thursday, August 16, 2018, 22:40 (2051 dagar sedan) @ Niklas O

Lyfter upp denna igen efter att jag har börjat bygga mina modeller.

Frågan här är hur dragkraften var i dessa sockertåg med råsocker. I boken Statens Järnvägar på Gotland finns ett avsnitt om sockret. Där skrivs det att det fanns 16 st cisternvagnar, sedan tidigare har jag fått ett svar på 6-8 vagnar i tåget. Och de svar jag har hittat i boken verkar det vara så att en Z4p klarar sig bra. Höjdpunkten var runt 1956, då fanns Z4p 397-399 på ön med ytterligare 8 st Z4p. Det gör att jag funderar på hur dessa "sportmodeller" användes, om jag förstår rätt var dessa "sportmodeller" lite starkare än de "kantiga". Så om tåget bestod av 6-8 st cisternvagnar lastade, hur klarade då en Z4p uppdraget att dra tåget till Visby och ner på hamnen. Troligen klarade den det bra.

Även 1956 byggdes flygplatsen om och gruståg rullade från Stånga. I boken nämns att Stånga - Visby drogs av Z4p och i grusgropen. Ut till flygfältet gick ånglok 3 st användes under tiden med grustågen. Kan det vara så att 397-399 användes enbart här under 1956 med gruset och kanske i mult. Det finns en bild på 397-399 på Visby stn i mult. I boken nämns vagnset med 16 st vagnar och de funderar på ett pålok eller lok i mult.

Kanske så att de inte förekom mult i någon större utsträckning, utan en Z4p klarade jobbet själv. Med tanke på det som har skrivits i tråden, om vilket jobb som ligger bakom att få två individer att fungera bra tillsammans.

Niklas [image]


Hela tråden: