NÖJ och VB personvagnsförstärkningar 1950. Följetåg MÖJ. (Järnväg allmänt)

av S-O Johansson, Friday, August 17, 2018, 16:34 (2076 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Hur var det med följetåg kontra huvudtåg. Var det meningen att resande från följetåget skulle byta till huvudtåget vid dess nästa uppehåll för att skapa plats i följetåget på nästa sträcka?
Exempel ovan. Resenärer från följetåget bytte i Borghamn till huvudtåget för att skapa platser i följetåget till nästa sträcka Rogslösa-Vadstena. Jag antar att följetåget bestod av en Y. Hittar ingen uppgift om detta.

Vi använder samma källa, TÖJ "stora röda". Jag vet inget utöver den. Märkligt nog innehåller den inga sammansättnings- eller vagnomloppsplaner för persontåg. Däremot detaljerade
godstrafikplaner: Där t ex enstaka tåg skulle rangeras i fem à sex vagnsgrupper, för att snabba upp hanteringen längre fram.

Fanns persontrafikplanerna i någon särskild trycksak?

Vet inte mer än Du hur det förhöll sig. TÖJ tidtabellsbok nr 108 från 1937 har heller ingen information om sammansättnings- och omloppsplaner. Troliga är att de presenterades för sig. Möjligen att Järnvägaranas Museiförening i Linköping kan ha några i sitt arkiv.


Hela tråden: