SRJ / SLJ vagnar skiftet 80/90-tal, även en Gotlands fråga. (Fordon: vagnar)

av Stefan Isaksson, Saturday, August 18, 2018, 10:09 (2071 dagar sedan) @ Pelle i Västerås

Generellt svar: SRJ köpte endast en personvagn begagnad (från VSBJ) och den skrotades på 1960-talet. Vidare tillkom vagnar från de bolag som köptes upp av SRJ: DHJ, ULJ och LNJ. De flesta av dessa var tvåaxliga och försvann nog redan före 1930-talet. Boggievagnarna (2 från DHJ och 2 från ULJ) klarade sig längre. Tre skrotades på 1960-talet, men den fjärde (DHJ 9/SRJ 22/SJ 859) gick in på 90-talet, dock med inbyggda plattformar.

När SRJ uppgick i SJ fick vagnarna nummer SJ 851-945 (851-857 levererades efter övertagandet, och hann aldrig få SRJ-nummer). På 1990-talet gick påfallande många av dessa i trafik, och de bytte inte vagnsnummer när Järnvägs AB Roslagsbanan tog över.

Slutsatsen är att bara vagnar som anges som SRJ-vagnar eller SJ 851-940 har gått på Roslagsbanan (941-945 var förstaklassvagnar eller postvagnar) plus VSBJ 202, ULJ 5-6 och DHJ 1, 9.

Dessutom var ett par vagnar inlånade på SJ-tiden, men såvitt bekant sattes de aldrig i trafik på Roslagsbanan (det hade krävt en ombyggnad) utan de tycks bara stått uppställda i Djursholms Ösby som en yttersta reserv.

I listan du länkade, kunde jag bara se SRJ 97-98 (SJ 909-910). Båda fanns kvar länge, 910 förstördes i en brand på Östra någon gång på slutet av 80-talet, medan 909 gick ända till slutet.
Dessa var för övrigt de sista personvagnarna med öppna plattformar som nylevererades till SRJ. Ytterligare några äldre vagnar fick nya korgar med öppna plattformar, men inga av dessa var kvar i slutet av 80-talet. På 1940-talet fick en hel del vagnar inbyggda plattformar, men, som du själv sett, inte alla.

Så vitt jag vet skaffade aldrig SRJ några vagnar från Görlitz (däremot en hel del från Bautzen).

SI


Hela tråden: