SRJ / SLJ vagnar (Fordon: vagnar)

av Granis, Saturday, August 18, 2018, 11:22 (2077 dagar sedan) @ Stefan Isaksson

Dessutom var ett par vagnar inlånade på SJ-tiden, men såvitt bekant sattes de aldrig i trafik på Roslagsbanan (det hade krävt en ombyggnad) utan de tycks bara stått uppställda i Djursholms Ösby som en yttersta reserv.

Bra sammanfattat. Enligt uppgifter jag har -tror de kommer från/ via Stig Lundin- togs dessutom fyra SJ-vagnar; Cop 650, 742, 773 och 807, till SRJ/ DHJ "för skärgårdstrafik". Detta bör ha varit nån gång vid slutet av 1950-talet, alltså under "statliga bolagstiden". Men innan SJ då. Åtminstone någon av dessa användes också i trafiken på de oelektrifierade linjerna -eller åtminstone dragna av ång/ diesellok eller dieselmotorvagnar- norr om Rimbo. Och till Norrtälje kanske (benämningen "skärgårdstrafik" borde nog tyda på det)? I varje fall nåt sommarhalvår. Uppgifterna styrktes också av Sture Danneskog.

De vagnar från SJ i Småland som senare hamnade hos SkLJ; Cop/ Bop 737, 742 (igen!) och 743, togs däremot aldrig i trafik i Roslagen. Ja, 742 då inte den gången i så fall... Men detta var lite (?) senare, under 1960-talet, och alltså av SJ/ "39:e drs". Tanken nu var ju att dessa skulle ha satts in på de elektrifierade linjerna söder om Rimbo, vilket inte var så konstigt eftersom "YBo"-rälsbussar då tagit över/ höll på att ta över persontrafiken norr därom. Men då fordrades ju ombyggnader -för el och värme inte minst- varför man ångrade sig och sålde dom till nämnda museiförening (som då hette "Föreningen 29:an" ) vid decenniets slut. Eller rentav under 1970-talets första år? Hur som helst hade de då enbart stått uppställda i Ösby och Faringe i flera år.

Man kan ju undra varför man inte tog över hyfsat moderna stålvagnar som fanns från de då förstatligade TÖJ- och VGJ-banorna till Roslagen? Men det var väl på grund av en kombination av orsakerna ovan (eldrift och rälsbusstrafik) samt att åtminstone de i Västergötland utgjorde "utrymningsreserv" för Göteborg då. Men på 1960-talet blev man tydligen i varje fall inledningsvis desperata, trafiken i Roslagen minskade väl inte och nedläggningarna kom inte så snabbt som man trodde/ hoppades, varför "Smålandsvagnarna" kom dit. Men inte mer alltså....

Likartat öde blev det ju för några resgodsvagnar (!) -fd ångvärmefinkor- från just VGJ som också kom till "39:e drs" men enbart stod uppställda på Stockholm Ö innan de skrotades. Men sak samma där; nån av dom lär ha kommit till användning i Roslagen. Ett kort tag i varje fall. Väl..?

/ L G


Hela tråden: