Lastning av oljefat i Askersund (Fotografier/bildfrågor)

av Peter Johansson, Monday, August 20, 2018, 19:46 (2069 dagar sedan) @ Ola Almquist

Har med en del efterforskning fått fram från Skyllbergs Bruks verkstäder och arbetsrapporter
en del uppgifter om dessa vagnar som användes för fattransporter. Under år 1942 byggdes åtminstone tre vagnar av typ NN om till s.k. fatvagnar. Det var SB NN 67,68 och 69.
Tillverkade enl. Erik Sundström av ASJ Linköping och först inhyrda av Skyllbergs Bruk i en serie av åtta vagnar SB 64-71 för de ökande timmertransporterna på den 1934 färdigställda skogsbanan Lerbäck-Hultabo. Inköpta 1933-34.
Det berättas att när de först ombyggda vagnarna skulle transporteras till Askersund, var påbyggnaden för stor för den vägport som fanns vid Sjöstorp under landsvägen till Askersund.
Skrindorna hakade i kanterna på vägporten så att all påbyggnad raserades. Gör om gör rätt gällde även då.
Vagnarna 67,68,69 såldes vid nedläggningen till NKlJ (Tillsammans med en del andra vagnar)
men hade då blivit av med påbyggnaden. De littererades hela tiden NN.
Till NKlJ Hagfors anlände dom 16/2 1955 och fick där littera NNr med nr 1613,1614 och 1615
Skrot: 1613?, 1614 1969-04-01 och 1615 1974-02.
Peter Johansson


Hela tråden: