NÖJ, linjebild mellan Norsholm och Kimstad 1966. Signalen? (Bana)

av Överkörmästaren, Wednesday, August 22, 2018, 20:46 (2046 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Nog sitter den i bryggan alltid. Men långt åt vänster, i eller snarare strax efter kurvan (?) Sääf visset ju vad det var?

/ L G


Ja, det tycker jag också. Och vid jämförelser med kartor tror jag inte det är infartssignalen till Norsholm, utan att vi är närmare Kimstad. Kanske första mellanblocksignalen söder om Kimstad?

Signalen ni talar om sitter väl mellan normalspårets nedspår och smalspåret. Det verkar vara en kombination av med- och motriktade signaler där den motriktade signalen har så många ljusöppningar att den väl rimligen är en infartssignal? Om den sen gäller för smalspåret eller för normalspårets nedspår vet jag inte.

Sen finns det en medriktad signal på samma position, med en ljusöppning längst ned (alltså rimligtvis en tvåskenare eller möjligen en blocksignal av strålkastartyp, fanns såna här?) som lyser mot oss. Den måste väl rimligen gälla normalspårets nedspår.

Kan det vara så att det är södra stationsgränsen till Kimstad, sedd inifrån stationen?


Hela tråden: