RB: Trafikledning Lindholmen - Kårsta - Rimbo (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Monday, August 27, 2018, 09:09 (2041 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Det var 1974 som förändringen skedde. Fram till dess, sedan Järnvägs AB Roslagsbanan bildades 1972, hade SJ fortsatt att sköta tågklareringen på ”sin” station, Rimbo, för tågen söderut.

Ett särskilt "säo-nörd"-minne från tiden mellan sommaren 1973 och förändringen i Rimbo 1974:

Jag var tbfh på ett tåg Rimbo--Stockholm Ö, för vilket Rimbo var ordergivningsstation. Det skulle vara enkelspårsdrift mellan Roslags Nasby och Djursholms Ösby, och därför fick tåget order av tkl i Rimbo om detta på blankett S7. Men, vid SJ hade en ny säo trätt i kraft 1973, medan RB fortsatte att tillämpa SJ:s säo från 1959. Uppenbarligen hade ingen på RB tänkt på att tkl Rimbo måste fortsätta att ha 1959 års S-blanketter, och till tkl Rimbo hade det från SJ:s lager levererats nya, annorlunda utformade, blanketter. Alltså fick tåget en order på fel utgåva av S7-blanketten. Nåja, så stor var inte ändringen, så det löste sig ändå. (Jag har blanketten kvar någonstans i gömmorna.)
/up


Hela tråden: