Museiföremål i Verkebäck? Signalritningar. (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, August 29, 2018, 22:13 (2039 dagar sedan) @ Ola Almquist

Först en fråga om T-semaforer, kom det inte någon form av restriktion mot dem 1939?

Intressant. Det undrar jag också. Hur som helst blev T-semaforen på stationen Vena kvar väldigt länge, men där är det också exeptionellt god sikt åt båda håll, något som inte är vanligt på smalspårsbanor på fastlandet... Någon som har fler exempel på T-semaforer som fanns kvar länge? Antar att det mest var vid lastplatser som t.ex. grusgropsspår.

Här kommer i alla fall några ritningar.

Stort tack för dessa!

M.v.h.
Ola

Ljunghusen hade kvar T-semafor långt in på 1960-talet. Under sommartidtabell var Ljunghusen station med tidtabellsenliga tågmöten men under vintertidtabell var trafikplatsen under senare år endast hållplats eller möjligen håll- och lastplats (har inte tdt-bok del A tillgänglig just nu så jag kan se exakt hur det förhöll sig).


Hela tråden: