Museiföremål i Verkebäck? Signalritningar. (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Kjell Aghult, Thursday, August 30, 2018, 05:41 (2065 dagar sedan) @ Ola Almquist

Först en fråga om T-semaforer, kom det inte någon form av restriktion mot dem 1939?

Intressant. Det undrar jag också. Hur som helst blev T-semaforen på stationen Vena kvar väldigt länge, men där är det också exeptionellt god sikt åt båda håll, något som inte är vanligt på smalspårsbanor på fastlandet... Någon som har fler exempel på T-semaforer som fanns kvar länge? Antar att det mest var vid lastplatser som t.ex. grusgropsspår.

I Tidtabellsboken del A för 5 driftdistriktet fr.o.m. 1963-09-29 med ändringstryck nr 3 fr.o.m. 1964-09-27 finns i § 4 undantag från säo.
Under A. Medgivna av styrelsen: § 8. T-semafor får t.v. användas vid Vervelns grp, Vena.

T-semaforen vid Vena fanns kvar till 1970-07-27 som SJ sista vid station i Säo mening
(Numera driftplats). V. reducerades då till lastplats (Nu linjeplats) utan huvudsignaler.
Samtidigt automatiserades vägskydden och platsen avbemannades.

Landets sista T-semafor fanns vid lastplatsen/linjeplatsen Skahus nära Sävsjöström.
Tagen ur bruk 1980-10-14, varpå platsen utgick.

T-semaforen var klassisk på sidobanor: Seriefiguren Kronbloms station Vinkelboda hade i
ett avsnitt en sådan!


Hela tråden: