Museiföremål i Verkebäck? Signalritningar. (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Kjell Aghult, Thursday, August 30, 2018, 16:17 (2065 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Ljunghusen hade kvar T-semafor långt in på 1960-talet. Under sommartidtabell var Ljunghusen station med tidtabellsenliga tågmöten men under vintertidtabell var trafikplatsen under senare år endast hållplats eller möjligen håll- och lastplats (har inte tdt-bok del A tillgänglig just nu så jag kan se exakt hur det förhöll sig).

Enligt 1961 års tdtbok var Ljh station (i Säo mening) under sommartidtabellen och håll- och
lastplats (i samma mening) under vintertidtabellen. Det var mycket sällsynt att en trafikplats
ändrade Säo-status säsongsvis. Tågmöten förekom sist sommaren 1965. 1966 betecknades platsen som hlp hela året och T-semafor och sidospår revs 1967.

Det är oklart varför man inte tillfälligt tog upp växlarna vintertid. Och sparade in slitage
av spårmateriel.


Hela tråden: