T-semaforen i Ljunghusen mm. (Järnvägs- och Museiföreningar)

av S-O Johansson, Thursday, August 30, 2018, 19:50 (2059 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ljunghusen hade kvar T-semafor långt in på 1960-talet. Under sommartidtabell var Ljunghusen station med tidtabellsenliga tågmöten men under vintertidtabell var trafikplatsen under senare år endast hållplats eller möjligen håll- och lastplats (har inte tdt-bok del A tillgänglig just nu så jag kan se exakt hur det förhöll sig).

Enligt 1961 års tdtbok var Ljh station (i Säo mening) under sommartidtabellen och håll- och
lastplats (i samma mening) under vintertidtabellen. Det var mycket sällsynt att en trafikplats
ändrade Säo-status säsongsvis. Tågmöten förekom sist sommaren 1965. 1966 betecknades platsen som hlp hela året och T-semafor och sidospår revs 1967.

I samband med förstatligandet av MTJ 1943 beslöts att befintlig T-semafor i Ljunghusen samt de i Fotevik och Skanör fick bibehållas tills vidare trots mer än en växel i huvudspåret. Blev alltså kvar i ytterligare 24 år. Hur länge de övriga två blev kvar vet jag inte. Men enligt linjeboken för tredje distriktet, Malmödistriktet, som Gunnar Ekeving lagt ut så var T-semaforen i Fotevik borta 1955 men kvar i Skanör. Den i Skanör är utbytt 1957.

Det är oklart varför man inte tillfälligt tog upp växlarna vintertid. Och sparade in slitage
av spårmateriel.

I utdragen från linjeboken för Malmö 1955 och 1957 anges att växlarna endast är inlagda sommartid.

Som avslutning en bild från sommaren 1964 från Ljunghusen länkad från Samlingsportalen.
http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KBEB00050


Hela tråden: