El 5 - Utanpåliggande rör? (Fordon: lok)

av Christer Göransson, Sunday, September 02, 2018, 21:50 (2056 dagar sedan) @ WS

Vad är alla rören utanpå korgsidan till och varför detta utanpåliggande arangemang? Tänkte först nån form av kylning men det borde ju inte fungera på sommaren isåfall, eller?


Har också funderat över detta med orsaken till utanpåliggande rör.
Någon eller några loktyper hos ÖBB eller SBB/CFF hade också detta. /WS/


Rörslingor av den typen brukar vara placerade mellan kompressorn och huvudbehållaren, syftet är att kyla luften så att fukten i tryckluften kondenserar i huvudbehållaren där den kan dräneras av. Sådana kylslingor behöver inte sitta synligt utan kan också placeras till exempel mellan rambalkarna där de brukar sitta på amerikanska diesellok. Om svenska lok har dem fast dolda eller om de anses onödiga här vet jag inte.

Ok, bra förklaring.

På lastbilar och bussar användes förr en s.k "bubbelburk" med alkohol,
där luften passerade för att förhindra frysning i bromssystemet vintertid.
Sen kom lufttorken på lastbilar/bussar. Detta har väl också loken numera ?

Men hur förhindrades frysning förr vintertid i tågets luft/bromssystem? /WS/

Med alkoholförgasare.

/Christer


Hela tråden: