T-semafor Marielund ÖSlJ - ursprung? (Signaler/säkerhet)

av Kjell Aghult, Monday, September 03, 2018, 08:13 (2061 dagar sedan) @ Börje Sundberg

Den tvåvingade infartssemaforen i Mariefred kommer från Norrköping Ö....

Nrö hade tvåvingade semaforer från både NÖJ och VB linjer. En vinge visades vid infart till
den "egna" banans plattformsspår, två vingar till "grannbanans". Så från NÖJ en vinge till sp 1-2, två vingar till sp 3-4. Från VB omvänt.
Inget renodlat godstågsspår verkar ha funnits. Enligt tdtböckerna expedierades även godstågen
på sp 1-4.

Hjorthagen har numera T-semafor men den tidigare skivsignalen kom från BLJ Dalaåsbo.

SJK måste ha handlat snabbt. Vagnslast i D. nedlades 1959-05-31 och platsen står som (även infrastrukturell) hp i detta års linjebok.
En gammal uppgift sagt att ÖSlJ-skivsignalen i stället kom från Askersund. Där den enligt tillförlitliga vittnen lämnats kvar som minne vid spårrivningen 1955.

Sista skivsignal i bruk på trafikbana tycks alltjämt ha varit den i norra änden av Brömsebro
stn på f d ÖBlJ. Än har ej emotsagts att den användes till nedläggningen 1965. Näst sista i
Påryd, till persontrafikens nedläggning 1959.
På MaSJ sägs en skivsignal (alltså röd signalplåt) ha funnits banans tid ut vid skiljeväxeln
till Sandarne SJ. Men att den i praktiken fungerat som växelsignaltavla. Ingen trafikeringsinstruktion för MaSJ har trots efterlysningar kommit i dagen.


Hela tråden: