Smalspåriga personvagnar: MÖJ (del 2: VSBJ) (Järnväg allmänt)

av Johan O, Thursday, September 06, 2018, 17:15 (2032 dagar sedan)

Väderstad-Skänninge-Bränninge Järnväg är en ganska sent färdigställd smalspårsbana, öppnad först 1913. Tanken var att främja Skänninge och ge transportmöjligheter för jordbruksprodukter, framförallt betor. Materielen var från början av modernaste snitt och dimensionerad för en betydligt mer omfattande trafik än vad som blev fallet.

Redan tidigt inser man att intäkterna inte på långa vägar täcker utgifterna. Efter 13 år med förluster tvingas styrelsen år 1926 att försätta VSBJ i likvidation och staten förvaltar banan. Även övriga Östgötabanor har det svårt, och i statslånevillkoren för en rekonstruktion av MÖJ ingår bland annat att ta över trafiken på VSBJ. 1934 uppgår VSBJ i MÖJ, och efter att lånen till Riksgälden slutamorterats 1939 avvecklas bolaget.

Vi kommer att följa VSBJ-vagnarna fram till 1934 i detta avsnitt.

Personvagnarna
Inför invigningen köper man två stora teakklädda boggivagnar från ASJ. Samtidigt köper man även fyra teakklädda tvåaxliga vagnar från Hässleholm, två BC och två C.

[image]
[image]
Leveransbilder på Co 202 och BC 211.

Ekonomin är som sagt mycket svag och man tvingas redan 1917 att sälja Co 202 till SRJ.

Året efter säljer man BC 212 och C 213 till FWÖJ. Som delbetalning får man istället två 1880-talsvagnar. Ett riktigt nerköp kan tyckas, men VSBJ hade nog inte mycket val. Eventuellt kan ersättningsvagnarna ha berott på ett krav i koncessionen på antal vagnar, men SRJ-affären tycks inte ha krävt ”motköp”. Någon som vet mer?

[image]
VSBJ 2 med persontåg i Appuna. Först i tåget en DF och därefter två av de tvåaxliga vagnarna. Bilden är intressant: Om årtalet går att fastställa går vagnarna kanske att identifiera, efter 1918 har banan nämligen bara två Hässleholmsvagnar kvar.

Märkligt nog tycks man vid köpet år 1918 blandat samman de båda fd FWÖJ-vagnarna.
212(2), som enligt alla tillgängliga källor ska vara fd FWÖJ C 14, började sina dagar som AC. Enligt föregående inlägg om FWÖJ borde den i sådana fall ha tre fönster per sida, men bilden visar en vagn med fyra.

[image]
Tåg med C 214 och C 212(2) i Linköping. Bild från JMF Linköping.

213(2) som ska vara fd FWÖJ C 17 har sedan leveransen varit en ren tredjeklassvagn. Den borde därmed haft fyra fönster per sida, men bevisligen har ju korgen på bilden nedan bara tre. Det verkar onekligen lite långsökt att man skulle ha förväxlat vagnarna, till och med i vagnjournalen, men troligen är det faktiskt så...

Efter att MÖJ tagit över trafiken slopas de gamla FWÖJ-vagnarna. Korgarna säljs 1933 och åtminstone den ena blir sommarstuga. Underredet från C 213 (2) säljs 1936 tillsammans med underredena från två MÖJ-vagnar och en VB-vagn till en industribana i Mullhyttemo.

[image]
VSBJ C 213(2) som sommarstuga vid Boren 1933. Bild från JMF Linköping.

Samtliga kvarvarande fordon uppgår 1934 i MÖJ. Alla vagnarna får behålla sina nummer men märks så småningom med MÖJ.

[image]
VSBJ-tåget i Linköping sedan MÖJ tagit över, om dateringen stämmer är året 1935. Loket är det Deva-tillverkade MÖJ Dx nr 1 och man ser att persontrafiken på VSBJ är nere på ett minimum med bara en vagn.

Resgodsvagnar
Inför öppnandet beställs två resgodsvagnar från ASJ. Vid leveransen är de märkta F 151 och 152, men i vagnsjournalerna omnämns de redan från början som DF då de har postfack. I samband med försäljningen av vagnar 1918 säljs DF 152 till FWÖJ och istället övertas FWÖJ F 32 som får överta VSBJ-numret.

[image]
Leveransbild från ASJ på DF 152, som synes märkt Litt F.

Bevarade fordon
Två personvagnar från VSBJ är bevarade.

Först och främst finns en av de ursprungliga vagnarna kvar, BC 212. Den är bevarad av WFJ i sitt senare skick som MÖJ CF 999. Mer om denna vagn i nästa avsnitt.

Även en av de inbytta vagnarna finns kvar. C 213(2) är även den bevarad av WFJ efter många år som sommarstuga. Se mer i föregående inlägg om FWÖJ.

Fordonslista
[image]
Samtliga vagnar utom de båda fd FWÖJ-vagnarna inregistreras hos MÖJ 1934, vidare öden kommer därför i nästa avsnitt.

Källor till uppgifterna härstammar till största delen från Riksarkivet, dels i FWÖJs, VSBJs och MÖJs vagnskort, samt som vanligt i Väg & Vattenbyggnadsstyrelsens årliga rapporter från de enskilda järnvägarna.

Nästa del kommer att avhandla MÖJ.

/Johan & Stefan


Hela tråden: