Smalspåriga personvagnar: MÖJ (del 3: MÖJ) (Järnväg allmänt)

av Johan O, Sunday, September 09, 2018, 21:03 (2054 dagar sedan) @ Johan O

Ombyggnader
Hur posttransporterna sköts de första åren är än så länge oklart. År 1904 förses iallafall C 1004 med en liten (3/8 av vagnen) postkupé och får litt CD. Den följs tre år senare av C 1007 som även den får postavdelning, men den här gången görs hela 3/4 av vagnen till postkupé.

[image]
MÖJ lok 3 med tåg i Fornåsa. De tre synliga vagnarna är CD 1004, FWÖJ C 20/21 och någon av sommarvagnarna N 1055-1059.

De äldsta personvagnarna beställda av MÖJ börjar bli slitna under 30-talet. År 1935 slopas C 1008 och korgen säljs, den hamnar till slut som fågelstation vid Tåkern.

År 1936 tycker posten att befintliga postvagnar är allt för föråldrade, och man kostar på den troligen ganska slitna B 1012 en rejäl upprustning och ombyggnad till postvagn. Den blir hos ASJ i Linköping försedd med bland annat ny inredning, delvis nya sidoväggar, nytt värmesystem och gasljus.

[image]
Leveransfoto på MÖJ D 1012 efter ombyggnad hos ASJ Linköping.

I slutet av kriget uppstår behov av vagnar för köldkänsligt gods. 1945 byggs både B 1006 och CD 1007 om till ”varmvagnar” litt Gv med kamin för detta ändamål. Vagnarna förses även med sidodörrar för lastning av gods.

Kvarvarande lanterninvagnarna står mest som reserv efter kriget. 1948 säljs BCo 1000 till BLJ där den blir BCo 5. Samma år avyttrar man även underredet från C 1003 till Skoghallsverken, medan korgen säljs och blir sommarstuga. Man säljer även BC 1005 till Fiskeby Fabrik, men här är det oklart om korgen skrotas eller säljs vidare.

Personvagnar övertagna från andra banor
När MÖJ år 1919 tar över FWÖJ får alla vagnarna behålla sina nummer utom de båda VSBJ-vagnarna som man istället numrerar in i sin egen serie.

År 1922 kostar man på FWÖJs enda boggivagn, BCo 25, en större revision hos ASJ. Vagnen går därefter i trafik i oförändrat skick fram till 1942 då vagnen klassas ner till Co.

[image]
MÖJ BCo 25 nyreviderad hos ASJ i Linköping år 1922. Nedan en bild på andraklassinteriören vid samma tillfälle.
[image]

1880-talsvagnarna från FWÖJ märks om med MÖJ-signatur och rullar därefter i trafik in på 1930-talet, då de flesta ställs av. Åtminstone tre vagnar är fortfarande i trafikerbart skick 1937 och finns på bild i Verkebäck när militären har sin Smålandsövning. De slopade vagnarna säljs antingen till industrier eller blir tjänstevagnar, två vagnar används till exempel för järnvägens målare.

[image]
MÖJ C 12 i Linköping i slutet av 30-talet. Vagnen till höger är sannolikt fd CD 19.

De ASJ-tillverkade tredjeklassvagnarna C 20-21 är de modernaste vagnarna som beställts av FWÖJ. Båda vagnarna går i trafik relativt oförändrade fram till 1941, då C 20 förstörs i en brand. Man sparar underredet och 1944 förses det med en ny panelklädd korg på TÖJs verkstad i Finspång.

De båda vagnar som FWÖJ köpt från VSBJ 1918 får nr 998-999 i MÖJs serie, eftersom det är fullt uppåt i nummerserien. 1937 byggs BC 999 om med resgodsavdelning och får littera CF.

[image]
MÖJ Ex 6 från 1936 med persontåg. Vagnarna är Co 201, någon av C 1013-1015 och sist CF 999.

I och med att MÖJ tar över trafiken på VSBJ 1930 blir man de facto ägare till deras fem kvarvarande personvagnar. De båda fd FWÖJ-vagnarna från 1888 slopas relativt snabbt, år 1933 säljs korgarna och 1936 även det ena underredet.

Även de modernare vagnarna är ganska nedgångna efter många år utan något större underhåll, på vagnskortet till C 214 noteras tex. ”Dåligt toalettgolv”. Vagnarna rustas upp och moderniseras med bla. tygklädda säten. BC 211 blir år 1938 ren tredjeklassvagn. Boggivagnen Co 201 förses någon gång med värmepanna, men tycks i övrigt ha rullat tämligen oförändrad fram till förstatligandet.

[image]
MÖJ Co 201 i Linköping 1943, vagnen är här försedd med värmepanna. Bild från Digitalt Museum.

En sista personvagn tillkommer 1944 då man låter bygga om VSBJs gamla DEVA-motorvagn BCFXo 1 från 1916 till kombinerad tredjeklass- och resgodsvagn litt CFo. Den får ett något säreget utseende med olika långa boggier, och plattform bara i ena änden. Vagnen är enligt fordonsförteckningen klädd med "målad träpanel".

[image]
En precis nyombyggd CFo 202 i Sonstorp på NÖJ. Tyvärr är inte bilden mycket bättre än så här.


Hela tråden: