Smalspåriga personvagnar: MÖJ (del 3: MÖJ) (Järnväg allmänt)

av Johan O, Sunday, September 09, 2018, 21:08 (2055 dagar sedan) @ Johan O

SJ-tiden
Vid förstatligandet 1950 övergår inte mindre än 24 personvagnar i statlig ägo. Det råder ett visst fordonsöverskott, och många av de äldsta vagnarna blir degraderade till tjänstevagnar. Redan 1950 beslutar man att (B)Co 1001 och 1002 ska byggas om till hjälpvagnar litt ABp. 1001 blir ombyggd, men av okänd anledning slopas 1002 och skrotas i Vislanda 1952.

[image]
Fd MÖJ BCo 1001 som hjälpvagn i Västervik 1975.

År 1955 görs en stor utrensning, då slopas inte mindre än 8 fd MÖJ-vagnar. De flesta skrotas lokalt runt Linköping och även om alla vagnarna är noterade som skrotade vet vi att åtminstone fyra vagnskorgar säljs som bland annat garage, fårhus och omklädningsrum.

[image]
MÖJ C 1016 eller 1017 på stationsplanen i Västerlösa 1955. Som synes fick vagnen aldrig någon SJ-märkning. Både den och systervagnen hamnar senare i Normlösa, en som omklädningsrum vid idrottsplatsen och den andra som förråd vid stationen.

De flesta vagnarna blir kvar i Östergötland, men fd C 21 hamnar på Öland och rullar i sista tåget på ön.

D15p 444, fd MÖJ D 1012 reserveras för ett järnvägsmuseum i Linköping, men ingår tyvärr bland de fordon som slopas när samlingen minskas ned i slutet av 1960-talet.

Bevarade fordon
Ett av huvudsyftena med vårt arbete är att identifiera eventuella kvarvarande vagnskorgar ute i landet och vad det gäller MÖJ så finns det faktiskt fortfarande, åtminstone, tre korgar kvar som inte ägs av någon järnvägsförening. Förutom dessa finns det flera kompletta vagnar bevarade.

Äldst av de vagnar MÖJ beställde själva är de båda originalvagnarna från 1897, BCo 1000 på museet i Linköping och 1001 hos WFJ, där 1001 är i sitt skick som hjälpvagn. Dessutom står den ovanligt kompletta korgen från C 1003 som sommarstuga norr om Skärblacka.

[image]
Fd BCo 1000 och C 1013 utomhus i Linköping 1974 innan järnvägsmuseét färdigställdes.

Av de modernare personvagnarna finns C 1013 på järnvägsmuseet i Linköping. Vagnen är utvändigt i sitt senare skick med plåtklädsel, vilken troligen tillkom på 1940-talet, medan den invändigt är återställd i ett skick som någorlunda visar originalskicket. Även korgen från någon av systervagnarna C 1014-1015 finns kvar, den står som garage utanför Västerlösa.

Av vagnarna som MÖJ tagit över från andra banor är det inte mycket sämre: Tre kompletta vagnar och en vagnskorg finns kvar.

De kompletta vagnarna är först och främst CF 999 hos WFJ. Den blev efter slopningen såld till USA där den bland annat användes som glassbar. Vagnen spårades upp av WFJ i slutet av 80-talet och kunde återbördas till Sverige. CD 19 på järnvägsmuseet i Linköping och B 11, fd FWÖJ AC 11 hos AGJ har vi ju redan beskrivit i ett tidigare avsnitt. Sist men inte minst finns den andra korgen till C 20 kvar, men i mycket dåligt skick. Den har förmodligen använts som fårhus där den vid en åkerkant står strax söder om Västerlösa.

[image]
Korgen från MÖJ C 20 som fårhus(?) utanför Västerlösa. Vagnskorgen nytillverkades i Finspång 1944.

Resgodsvagnarna är inte riktigt lika vältaligt bevarade. Den enda vagn som överlevt är F 1022, som efter förstatligandet hamnade utan hjul i Västervik. Där användes den bland annat som gasförråd innan den i början av 80-talet övertogs av JTJ som senare bytte bort korgen till AGJ. Den avvaktar renovering i Kvarnabohallen.

Allt som allt innebär det 6 kompletta personvagnar, 3 vagnskorgar och en resgodsvagnskorg, vilket sammantaget gör MÖJ till en av de mest välrepresenterade banorna när det kommer till kvarvarande vagnar.

Fordonslista
[image]

Källor till uppgifterna härstammar till stor del från Riksarkivet, dels i MÖJs vagnskort, samt som vanligt i Väg & Vattenbyggnadsstyrelsens årliga rapporter från de enskilda järnvägarna. Många uppgifter är även tagna från Landsarkivet i Vadstena, där material finns bevarat från både TÖJ, KVAB och postverket.

En liten förklaring till tabellen:
De grå fälten markerar att fordonen har bytt nummer, är inköpta eller har sålts vidare till andra banor.

Gula fält är fält där vi är osäkra över uppgifternas riktighet, i det här fallet eftersom vi helt enkelt inte vet vilken av vagnarnas korg som finns kvar.

Kolumnen med SJ-id är något förenklad, endast första SJ-littera är angivet. Det kommer en mer komplett lista över SJ-vagnarnas öden senare, inklusive ombyggnader under SJ-tiden m.m.

Efter att ha uppehållit oss i Östergötland ett tag flyttar vi nu oss söderut. Nästa bana vi tänkte fördjupa oss i blir därför Eksjö-Österbymo.

/Johan & Stefan

Bilder från samlingsportalen, digitalt museum och egen samling.


Hela tråden: