Resa ut i Europa från Stockholm 1952 (Fordon: vagnar)

av Mattias Jansson, Monday, September 10, 2018, 13:05 (2048 dagar sedan) @ goranstille

Hej
Jag skriver om en tågresa ut i Europa 1952 och söker lite fakta.
Fanns det direktvagnar från Stockholm och hur "långt"gick de?
Till Köpenhamn, Hamburg/Altona, Köln, eller hela vägen dit jag tänkte Utrecht och Amsterdam?
Var det Franska "Wagon-Lit" som användes?
Vagnarna gick över Malmö eller hur?
Och tågfärja där?
Vad hette den och mellan vilka år var den i bruk?
När på dagen startade tågen från Stockholm?
När var de framme i Malmö respektive Köpenhamn?
Hur lång tid tog det Stockholm till Utrecht?

Hoppas någon kan spä på med lite fakta
Tack på förhand
Göran Stille

Det får bli en uppskattning.

Om vi börjar med 1950, så såg det ut så här:


Avgång Stockholm C 10.00
Ankomst Köpenhamn 20.49 (gick via Malmö)
Avgång Köpenhamn 22.33
Ankomst Hamburg 10.23
Avgång Hamburg 11.18
Ankomst Amsterdam 19.50

Valde du sittvagn kunde du åka hela denna sträcka utan byte. Sovvagn fanns från Köpenhamn till Amsterdam.

Skulle du specifikt till Utrecht så vore det snabbaste dock att byta i Amersfoort dit ovan nämnda tåg kom 19.04. Resan därifrån till Utrecht tog bara runt 15 minuter och det gick minst ett tåg varje timme, så även om jag inte har tillgång till någon holländsktdt från just början av 1950-talet så vågar jag ändå garantera att du skulle vara framme i Utrecht före klockan 8 på kvällen.

Så såg det alltså ut 1950, MEN det finns ett förbehåll, nämligen att alla tåg 1950 ännu gick via Fyn och Jylland, medan man från 1951 tog färjeförbindelsen Gedser - Grossenbrode i bruk.


Om jag därför tittar på 1955 så såg det ut som följer:

Avgång Stockholm 7.30
Ankomst Köpenhamn 17.48

(Här finns en skillnad i det att tågen 1955 hade börjat gå via Helsingborg, vilket inte var fallet 1952, men avgångs- och ankomsttiderna var i det närmaste identiska i just det här fallet.)

Ingen direktvagn denna gång, byte till Sovvagn i Köpenhamn.

Avgång Köpenhamn 19.00
Ankomst Utrecht 10.19

(direkttåg till Hoek van Holland över Utrecht denna gång)

Ett andra alternativ 1955:

Avgång Stockholm 18.45
Ankomst Köpenhamn 6.20
Avgång Köpenhamn 7.40
Ankomst Hamburg 15.49
Avgång Hamburg 15.56
Ankomst Utrecht 22.18

Detta alternativ var utan byte i sittvagn, annars med byte i Köpenhamn.

Som synes finns ett par skillnader och det var förändringar som ägde rum just vid den aktuella tiden, så just den här gången är det litet svårare att svara med utgångspunkt i näraliggande års tidtabeller. Men med reservation för att jag inte vet exakt när omläggningen i Holland ägde rum så skulle jag gissa att 1955 års varianter kan ligga hyfsat nära i restid; omledningen i Danmark är den stora förändringen, med nära fyra timmars restidsförkortning; de andra skillnaderna gjorde ingen större skillnad i tid.


Hela tråden: