Resa ut i Europa från Stockholm 1952 (Fordon: vagnar)

av Ola Almquist, Monday, September 10, 2018, 14:01 (2048 dagar sedan) @ Mattias Jansson

TAck Mattias Jansson.
I min minnesbild gick resan över den speciella "snurra" som banan går för att komma upp tillräckligt högt för att passera Kielkanalen. Då måste resa ha fårr över Fyn och Jylland eller hur. Och jag är ganska säker på att det var 1952 för jag var 10 år då och böt skola.

Hälsningar
Göran Stille


Ja om du minns det så var det via Fyn, Jylland och Schleswig. Färjan Gedser - Grossenbrode startade som sagt 1951, men det är möjligt att det gick direkttåg den längre vägen även någon tid efter det.

I så fall så skulle jag därmed hellre approximera utifrån 1950 års exempel, snarare än 1955.

Om jag får lov att spekulera så kan det initialt ha varit en kapacitetsfråga, för jag tror mig ha läst någonstans att man initialt bara hade en färja att tillgå på den aktuella traden. (Men detta är jag till skillnad från årtalet alltså inte helt säker på.)

M/S Deutschland sattes i trafik i maj 1953. Tidigare användes S/S Danmark med stöd av S/S Prins Christian. Danmark trafikerade även Gedser - Warnemünde. Ångfärjorna tog endast godsvagnar. Mer om detta på [link=https://de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnf%C3%A4hre_Gro%C3%9Fenbrode%E2%80%93Gedser]tyska Wikipedia[/link].

M.v.h.
Ola


Hela tråden: