Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar? (Historiskt material)

av Överkörmästaren, Monday, September 10, 2018, 15:19 (2026 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Det gick kanske inte att köra direkt in i hallen. På [link=http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=108680]den här bilden[/link] skymtar en övergångsväxel, men den är medväxel. Det var kanske enklare att köra till Skarpnäck och vända än att byta spår genom den.


Om vi bortser från linje 19, som gick med ”tvåriktningståg” 1949-51, så var ju merparten av tågen i Enskedehallen ”enriktningståg” som lik förbaskat måste vändas för att komma rätt i vagnhallen. Så i avsaknad av triangelspår eller slinga vid själva hallen behövde man ändå behålla åttans vändslinga ett tag.


Ända sedan slingan Åkervägen–Brunnsvägen–De Gamlas Väg slopades torde ingående tåg på 8 och 19 behövt vända i Skarpnäck. För linje 8 var det nog inget egentligt problem men för linje 19 bör det varit en onödig omväg. Men man borde väl backat ut några tåg för att köra dem till Skarpnäck som utgående tåg? Inte skickade man ut alla tåg mot Slussen från Hallen och lämnade sträckan från Skaprnäck utan trafik tills dess att första tåg från Slussen kommit dit?

Jag syftade iofs främst på tiden efter 1950, men så länge "gamla" 8:an fanns kvar gick den ju alltid med tvåriktningsvagnar så det var ju inget märkvärdigt om några utgående vagnar gick ut via Skarpnäck. De bör ju i så fall ha "backats" med eventuella släpvagnar först ut på Sockenvägen och sedan kört genom växeln Harald pekar på över till östergående spår.

De ingående vagnarna (med eller utan släp) bör väl däremot praktiskt taget alltid ha gått ända ut till Skarpnäck och vänt före ingång.


Hela tråden: