Första vut-banan och föt-banan? (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Monday, September 10, 2018, 15:53 (2026 dagar sedan) @ Anders_W

På Postvagnen omtalas i [link=https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/5574-Musealt-ställverk]en tråd[/link] att det som idag kallas system S (vut-bana) kom 1962.

Med hur är det med system F (föt-bana) - när kom dessa?

System fr o m 1989-05-28. Endast sträckan Örbyhus-Hallstavik finns/funnits.

Och vet någon vilken bana i resp. kategori som var först?

Exakt första vutbanan saknar jag uppgift på. En av de allra första var dock Mjölby-Ödeshög.
I tågplan 1961 hade den helt överdimensionerad tågklarering: Tåganmälan Mjölby <> Väderstad <>
Hästholmen <> Ödeshög för det enda tågparet, lokomotorgodstågen 7401/7402. Tam var troligen
bara en bråkdel av den totala stationarbetet, men fortsättningsvis räckte det med tkl i Mjölby.

En vutbana har normalt bara EN tkl. Undantag har funnits med dito i båda ändar, s k oäkta
vutbanor. T ex NKlJ Deje-Karlstad och Karlstad-Skoghall. Vid SJ ett antal år t ex Snyten-Norberg och Vartofta-Tidaholm.


Hela tråden: