Känner du igen Stockholms gamla spårvagnar? (Historiskt material)

av Anders Sandgren, Monday, September 10, 2018, 18:13 (2049 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det gick kanske inte att köra direkt in i hallen. På [link=http://sparvagsmuseet.sl.se/Visa?id=108680]den här bilden[/link] skymtar en övergångsväxel, men den är medväxel. Det var kanske enklare att köra till Skarpnäck och vända än att byta spår genom den.


Om vi bortser från linje 19, som gick med ”tvåriktningståg” 1949-51, så var ju merparten av tågen i Enskedehallen ”enriktningståg” som lik förbaskat måste vändas för att komma rätt i vagnhallen. Så i avsaknad av triangelspår eller slinga vid själva hallen behövde man ändå behålla åttans vändslinga ett tag.


Ända sedan slingan Åkervägen–Brunnsvägen–De Gamlas Väg slopades torde ingående tåg på 8 och 19 behövt vända i Skarpnäck. För linje 8 var det nog inget egentligt problem men för linje 19 bör det varit en onödig omväg. Men man borde väl backat ut några tåg för att köra dem till Skarpnäck som utgående tåg? Inte skickade man ut alla tåg mot Slussen från Hallen och lämnade sträckan från Skaprnäck utan trafik tills dess att första tåg från Slussen kommit dit?


Jag syftade iofs främst på tiden efter 1950, men så länge "gamla" 8:an fanns kvar gick den ju alltid med tvåriktningsvagnar så det var ju inget märkvärdigt om några utgående vagnar gick ut via Skarpnäck. De bör ju i så fall ha "backats" med eventuella släpvagnar först ut på Sockenvägen och sedan kört genom växeln Harald pekar på över till östergående spår.

De ingående vagnarna (med eller utan släp) bör väl däremot praktiskt taget alltid ha gått ända ut till Skarpnäck och vänt före ingång.


De tåg som skulle backas ut vore väl enklast att köra in, så att de stod rättvända för utbackning och tidig avgång mot Skarpnäck ([link=http://skarpnackhembygd.se/sockenv-linje8/Hallen.htm]som linje 4-tåget på första bilden här[/link])?


Nä, det där är väl en A8, de fick inte dra trevagnståg (på sin höjd [b]ett[/b] släp några timmar om dagen). Mer troligt här är att den används som rangeringsvagn och skall skjuta ut släpen för tillkoppling, ser ut som att det sitter en kabel i närmaste släpet vilket stödjer den hypotesen.

Om den inte varit och hämtat släpvagar som hängts av andra tåg. På 20-talet var ju inte linje 4 en ringlinje men väl en lång linje som gick från Hornstull till Skanstull via ungefär hela innerstan. Släpvagnar må ju hängts av och på vid Skanstull för både linje 4 & 6 på den tiden även om 6:an kanske gjorde på/av-hängningen vid Norrhallen.
A8 byggdes ju om i omgångar med förlängda plattformar på 20-talet och starkare motorer senare. Däremot fick de liksom A10 behålla träbänkarna. Synd att ingen A8 överlevde, den sista skrotades i Kiruna i början av 60-talet efter att gruvspårvägen lagts ned.

I Malmö drog väl Mustangerna dubbla släp när de transporterade släp till/från Gustav Adolfs torg men däremot aldrig två släp i trafik.


Hela tråden: