Första vut-banan och föt-banan? (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Tuesday, September 11, 2018, 05:56 (2054 dagar sedan) @ Bengt H

Med hur är det med system F (föt-bana) - när kom dessa?

System fr o m 1989-05-28. Endast sträckan Örbyhus-Hallstavik finns/funnits.


Jag citerar mitt eget inlägg om saken i Postvagnen

Det trafikeringssystem som idag kallas system F, måste vara betydligt äldre. När jag körde buss hos SJ i Uppsala i slutet av 70-talet förekom det att jag hade rast vid stationen i Örbyhus. Inne på expeditionen fanns det alltid kaffe och tid för en pratstund. Därifrån dirigerades trafiken på linjen till Hallstavik med hjälp av driftradio och noteringar på en graf. Växlarna lades om av lokföraren med hjälp av samma radio. Alltså fanns redan då det som idag är system F. Regelverket kring trafikeringen har dock ändrats, senast när JTF infördes, men sannolikt även när trafikeringssystemet en gång formaliserats under namnet "föt".

Jag håller för sannolikt att banan har haft ett sådant trafikeringssystem ända sedan förlängningen till Hallstavik togs i bruk, vilket väl skedde just i slutet av sjuttiotalet.

Enligt linjeboken för 1988 - året före förändringen - var sträckan då vutbana. Alltså sth 40. På stockholmsregionen i gott sällskap med Orrskog-Söderfors, Kolbäck-Surahammar, Stockholm N-Värtan och Åkers Styckebruk-Strängnäs.

Radiostyrda växlar i Dannemora och Gimo hade på försök införts 1981-05-06. Driftradio i norra
Uppland hade införts redan 1976. Detta som SJ första sträcka och föranlett av upprustningen av
f d UGJ huvudlinje. Hur radion sedan utvidgades till sidolinjerna följde jag inte upp.

Linjeboken är sist uppdaterad med ändringstryck 1988-12-19. Föreskrifterna för fötbana (sth 70) trädde i kraft först 1989-05-29.


Hela tråden: