F 1200 till Norrköping – strikt ansvar även 1918? (Fordon: lok)

av Överkörmästaren, Tuesday, September 11, 2018, 08:04 (2026 dagar sedan) @ Lennart Petersen

När kommer F 1200 till Norrköping för minnesstunden efter Getåolyckan, vill se maskinen igen, måste boka in hemtjänsten den dagen.

Tack på förhand
Gustaf.


Du kommer att kunna se F1200 i Norrköping både 29/10 30/10 och 1/10. Sedan går loket med tåg Stockholm-Gävle 13/10.
Alla tågtider framgår av järnvägsmuseets hemsida på jarnvagsmuseet.se


Det är väl fel månad på vissa datum? 29:e september till 1:a oktober är väl rätt datum?

Ja ber om ursäkt att jag skrev alltför slarvigt , arrangemanget är alltså,29/9 30/9 och 1/10. 1/10 är det minnesresa när F1200 återupprepar resan 1918,med inbjudna gäster . Och så får vi tänka en tanke på de olyckliga offren. I motsats till många andra tågolyckor så kom den kommitté som utredde olyckan fram till att järnvägen egentligen hade någon skuld i olyckan utan det var ett resultat av naturens nycker när banken oförutsett rasade. Men senare byggde man in varningssystem för nya jordskred.


Jag antar att du glömt ett viktigt 'inte' i din text om kommitténs skuldbedömning efter Getåolyckan!

Hur var det för övrigt år 1918 vad gäller ansvaret? Idag gäller ju strikt ansvar enligt Järnvägstrafiklagen (1985:192). Strikt ansvar innebär skadeståndsansvar oberoende av om uppsåt (dolus) eller oaktsamhet (culpa) förelegat.

Ja det ska vara ett inte, järnvägen ansågs inte skyldig till olyckan. Det fanns inget strikt ansvar på,den tiden så de drabbade , resande och personal ,fick ingen ersättning alls. I stället arrangerades insamlingar från allmänheten som stöd till de drabbade och det gjordes anmärkningsvärda uppoffringar och mycket pengar kom in. Särskilt storartat eftersom det rådde nöd i landet som varit på,gränsen till svält under kriget.

Men frågan är i vilken utsträckning ni menar att detta är annorlunda idag? Strikt ansvar är inte detsamma som undantagslöst ansvar.

Nuvarande lagstiftning tycks göra vissa undantag för händelser utanför järnvägens kontroll:


[size=small]Infrastrukturförvaltarens ansvar för skada som har tillfogats i annat fall

Infrastrukturförvaltarens grundläggande ansvar

17 § Infrastrukturförvaltaren ansvarar för person- eller sakskada till följd av järnvägs-, tunnelbane- eller spårvägsdrift inom Sverige även om förvaltaren inte har vållat skadan.

Undantag från ansvaret

18 § Infrastrukturförvaltarens ansvar enligt 17 § gäller inte
1. för person- eller sakskada som har tillfogats en resenär under resa eller som har uppkommit på egendom under transport,
2. för sakskada som har tillfogats ett järnvägs-, tunnelbane- eller spårvägsföretag vid nyttjandet av infrastrukturen eller för skada som har tillfogats någon som tillhandahåller järnvägsvagnar som är avsedda att nyttjas för transport, eller
3. för person- eller sakskada som omfattas av någon annan bestämmelse i denna lag eller i EU:s tågpassagerarförordning eller om annat följer av 19 eller 20 §.

19 § Infrastrukturförvaltaren är fri från ansvar enligt 17 §, om skadan har orsakats av omständigheter som inte kan hänföras till själva järnvägs-, tunnelbane- eller spårvägsdriften och som infrastrukturförvaltaren inte hade kunnat undgå eller förebygga följderna av även om infrastrukturförvaltaren hade iakttagit den omsorg som omständigheterna krävde.

[i]Järnvägstrafiklagen [/i](2018:181)



Ansvar i fall då resande dödas eller skadas

Artikel 26

Förutsättningar för ansvar

§ 1 Transportören ska vara ansvarig för skada som uppkommer till följd av att resande dödas eller tillfogas personskada eller annan fysisk eller psykisk skada genom en olyckshändelse som har samband med järnvägsdriften och som inträffar medan den resande uppehåller sig i ett järnvägsfordon eller stiger på eller av ett sådant fordon, oavsett vilken järnvägsinfrastruktur som använts.

§ 2 Transportören ska vara fri från detta ansvara) om olyckshändelsen har orsakats av omständigheter som inte kan hänföras till själva järnvägsdriften och som transportören inte hade kunnat undgå eller förebygga följderna av, även om transportören hade iakttagit den omsorg som omständigheterna påkallade, (…)

[i]Fördrag om internationell järnvägstrafik [/i](COTIF) av den 9 maj 1980 i dess lydelse enligt ändringsprotokollet av den 3 juni 1999[/size]


Hela tråden: