Första och sista T-semaforerna (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Olson, Friday, September 14, 2018, 23:44 (2044 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

De första dubbelsidiga semaforerna infördes redan med de första svenska järnvägarna för allmän trafik, 1856. De användes i princip som infartssignaler vid mindre "mellanstationer" (medan skivsignaler då i princip användes vid knutpunkter och andra större stationer). Själva benämningen 'T-semafor' kom dock först 1934 in i SJ:s trafikregler, Säo.)

Den sista T-semaforen som var infartssignal fanns vid f.d. NVHJ till 1970 (Tuna eller Vena, minns inte, men det står i Järnvägsdata, som jag inte har tillgänglig f.n.). Den sista som var huvudsignal vid lastplats (nu: linjeplatssignal) fanns på f.d. KJ vid Skahus, mellan Åseda och Sävsjöström, till slutet av 1970-talet (Järnvägsdata lämnar besked om årtal).

Skahus låg mellan Sävsjöström och Målerås, strax söder om Sävsjöström, om man skall vara petnoga.


Hela tråden: