Sth lok och vagnar (Fordon: allmänt)

av Olle Vinberg @, söndag, september 16, 2018, 18:51 (6 dagar sedan) @ Johnny

Jag tror inte det går att söka någon direkt logik bakom hastighetsvalen på lok annat än att man från ASEAs sida ville skaffa sig kunskap om hur loktypen Rc fungerade i högre hastighet. SJ som villigt upplät sina banor för ASEAs tester, hade god nytta av detta då man i mitten av åttiotalet lät växla om alla Rc5 till Rc6 och lät återstående lok i denna serie levereras som Rc6. Man lät även ett antal Rc2 omväxlas till Rc3 som ursprungligen var 10 till antalet. Några Rc4 har också tidvis varit växlade för 160.
Valet av 160 är kopplat till att över denna hastighet krävs Ep styrning av huvdbromssystemet. Sedan har det även funnits och finns begränsningar i signalsystemen på stadsbanorna i Sverige som påverkar sth för alla tåg kopplat till bromsförmåga och signalavstånd.
130 km/h var en lagom topphastighet för de flesta persontågen på huvudbanorna fram till i början på 80-talet då experimenten med X15 visade att man behövde göra anpassningar i signalsystemen för att köra fortare.
Som kuriosa kan nämnas att man testade både Rc7 för 180 km/h och Rc8 för 200 km/h. Men detta var allt för energikrävande så dessa prov mynnade ut i inget.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum