Sth lok och vagnar (Fordon: allmänt)

av Oskar F, Sunday, September 16, 2018, 21:52 (2020 dagar sedan) @ IH

När det gäller Sth för lok så är det ofta maskintekniken och utväxlingen som avgör vilken Sth loken har. Loken är ofta byggda för att klara högre hastigheter än de är växlade för.

När det gäller vagnar med stålkorg så är det som regel boggiekonstruktion och bromsar som avgör Sth. I Sverige märktes vagnarna med det som var högsta tillåtna hastighet på på svenska järnvägarna även om vagnarna skulle kunna ha högre Sth. Alla 60-talsvagnarna som inte var godkända för internationell trafik märktes om från Sth 130 till Sth 160 i samband med att maxhastigheten på järnväg höjdes från 130 till 160. Många 40-talsvagnar märktes också om, men där vet jag inte om något var tvungen att göras åt bromsar eller annat. Många 40-talsvagnar byggdes ju om rejält på 70-talet och då kanske det i den ombyggnaden också gjordes de åtgärder som kräves för att höja Sth till 160.

Jag har undrat lite över 30-talsvagnar och många 40-talsvagnar som inte märktes om till Sth 160. En del av de vagnarna kanske hade teknik som skulle kunna ha Sth 140 eller Sth 150 men det kanske ansågs onödigt för att vagnarna snart skulle skrotas.


Jag kan tillägga (även riktat till ursprungsfrågan) att F-loken var avsedda att dra snälltåg i 120 km/h och det var deras huvudsakliga tjänst ända till Rc-loken tog över. Enligt "Svenska ellok" (Nordin, Wretman, Grundstedt, 1998; SJK 67) fick SJ från "utlandet" rådet att överdimensionera loken (s. 171) och jag tror att man då tog till ca 10 % på sth (120 km/h) och höjde till närmaste femtal km/h, dvs 135 km/h.

När Rc-loken beställdes var sth på banorna 130 km/h sedan länge och ingen utveckling skedde förrän 1985 när sth höjdes till 160 km/h. Jag är snarare förvånad att man inte valde sth 140 km/h som var vanligt utomlands, särskilt i Tyskland, med tanke på en enkel och billig sth-höjning i framtiden. Diffen mellan 130 km/h på vagnarna och 135 km/h för loken har jag inget minne av att någonsin sett förklaras, kan det ha att göra med lämpligt antal kuggar i transmissionen eller att ha marginal för att nå 130 km/h även med slitna hjul och dåligt justerad hastighetsmätare?

Att höja sth på vagnar handlar i första hand om bromsen, som ändras att bromsa kraftigare (utbromsningen). Men att klassa upp en vagn från 130 till 160 km/h innebär också i regel en högre underhållsklass. SJ hade redan börjat räkna dagarna för 1930- och 1940-talarna när man successivt höjde banornas sth (från 1985 och framåt) och det fanns säkert inget intresse av varken högre underhållskostnader eller gamla vagnar i de snabbaste tågen utan det var skroten som väntade när nya fordon levererades.


Hela tråden: