Första och sista T-semaforerna med risk för OT (Signaler/säkerhet)

av Herbert Paalberg, Monday, September 17, 2018, 10:37 (2041 dagar sedan) @ Hugo K

Att semaforen i söderänden i Totebo hamnade i Vbä berodde på att den dåvarande styrelsen i TJF ville rädda den från skrotning och därför byggde om den till en T-semafor som vi monterade upp framför stationshuset i Vbä mellan spår 2och 3 i avsikt att visa hur signaltekniken vid en mindre station fungerade och vid den tiden visste vi överhuvudtaget ej om str. Vbä-Hf skulle finnas kvar efter nedläggningen av smalspårstrafiken 1984. TJF hade långt innan en ambition att endast trafikera Vk-Vbä (Gbk) som museibana med äldre rullande material från de f.d smalspåren i Småland/Östergötland/Öland. Vad gäller vattenhästen från Vta som försvann efter några år i Vbä till stor nytta för dåvarande ånglokstrafik (TJF) så har den spelat ut sin roll numera, vem behöver en vattenhäst vid genuin dieseldrift? Vad gäller det gamla NVHJ-vattentornet i Vbä så föreslog jag för många år sedan ett nybygge med stålstomme och en inbyggd vattentank och med brädklädda sidor på samma plats som det föregående som revs på 1950-talet, tror att det finns ett ritningsförslag någonstans i historiens skräpkammare. Den finns i alla fall bevarad som modell i mitt vitrinskåp hemmavid.:-P

Palle i Vika, en sann förespråkare av ångdrift och grinig bakåtsträvare, det var bättre och enklare förr;-)


Hela tråden: