Stålmannen och skjutning i Södertälje - mötesbilder (Tidtabeller)
Liknande var det Arvika-Gilserud (förgreningsväxel), tills denna blev fjärrstyrd 1951. Tågriktningen Laxå > Charlottenberg hade då jämna nummer. Ett sådant tåg kunde i Arvika möta
ett annat "jämnt tåg" från Årjängsbanan. Och ett "udda" utgångståg mot Åj möta ett tåg av samma slag från Charlottenberg. På resp. tågs egen linje stämde förstås nummerindelningen.
Gilserud ansågs från 1959 ingå i Arvika stn. Nummerriktningen på Nordvästra Stambanan vändes 1962, föranlett av "förbigångskurvan" i Laxå (Genomgående tåg t/fr Hallsberg).
Sedan fanns Daglösen-Hornkullen. Ett tåg t ex Filipstad > Kristinehamn kunde i Dgö möta ett
udda tåg från Hällefors och/eller ett jämnt från Khn.
Hkn blev fjärrstyrd först 1973, efter nio års lokalklarering (´SJ längsta provisorium?´).
Först 1984 (25 år efter Gilserud) ansågs platsen ingå i Daglösen stn.