Bommars längd (Signaler/säkerhet)

av Olof W @, måndag, september 24, 2018, 20:33 (295 dagar sedan) @ marten_johan.ehn@comhem.se

Jag undrar om en järnvägsövergång i ett industriområde i en svensk stad omkring 1940 kunde ha en bom endast på en sida om övergången eller om det alltid var bommar på båda sidorna av övergången.

Kunde ev. bara ena körfältet (på den tiden vänstertrafik) vara bommat så att det var öppet på höger sida? D.v.s. halva gatan var bommad och kanske på motsvarande sidor om övergången?

MVH
Mårten Ehn Uppsala

Var överhuvudtaget järnvägsövergångar vid industriområden försedda med bommar? Industriområde får mig att tänka på vägar och spår med begränsad hastighet. Frågan är om man brydde sig om att sätta upp andra vägskyddsanläggningar än varningstavlor. Eventuellt kanske grindar som tågpersonalen stängde under växling vid industriområdet.

Vänliga hälsningar
/Olof


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum