Tåget Alfred Nobel igen. (Järnväg allmänt)

av Henrik B. Backer, Thursday, September 27, 2018, 19:07 (2028 dagar sedan) @ BJ

Denne tråden vekker gode minner!

"Alfred Nobel" kjørte også fra Oslo. Avgangstiden var omkring kl 17 og vognene fra Norge ble koplet sammen med toget fra Stockholm et sted i Sverige. Fra Oslo bestod toget også av norske vogner som ble koplet av i Halden og toget stoppet derfor alle de "vanlige" stedene.

Fra Oslo var sovevogn og liggevogn vanlig. Jeg har bare reist med liggevogn i dette toget. Straks etter avgang fra Oslo kom den tyske sovevognskonduktøren og samlet inn passene våre og kom deretter rundt solgte tysk øl. Jeg husker merket var "Dortmunder Union". Da vi passerte Bekkelaget et par kilometer syd for Oslo kunne vi drikke "Paddehavets skål". Paddehavet er et liten ubetydelig fjordarm mellom Ulvøya og Ormøya i indre Oslofjord. I vår kupé fikk konduktøren god avsetning for øllet sitt.

Utpå kvelden kom konduktøren og endret kupeen for natten. Kan også godt huske fergevekslingene H-H. På svensk siden skjedde dette med stor varsomhet og vi merket knapt at vi beveget oss. På dansk side ikke ble tatt noen spesielle hensyn. Fullt pådrag eller full brems på dieselloket, og slakke koplinger. I Helsingør husker jeg også at vi stod og ventet med en planovergangsklokke utenfor kupévinduet i langsommelige tider - velkommen til Danmark!

En annen spesialitet var at dette toget ikke stanset i København, men passerte. Har mange ganger tenkt på hvor mange passasjertog er det som ikke stanser i København?

"Alfred Nobel" var et eksotisk tog den gangen. I dag er ikke slik mulig lenger. Den gangen var det ikke vanskelig å kjøre gjennomgående tog fra Hamburg til Stockholm/Oslo og med en blanding av materiell fra flere nasjonaliteter. Jeg er ikke bestandig sikker på at verden går fremover.


Beste hilsen Henrik B


Hela tråden: