F 1200 i museitåg, Ängelsberg, 28/9 2018. 5 bilder (Fordon: allmänt)

av Merlin, Saturday, September 29, 2018, 19:32 (2029 dagar sedan) @ Christer Nyqvist

Tåget är på väg mot Oxelösund och imorgon Norrköping för att deltaga i 100-årsminnet av Getåolyckan. Bilderna tagna av Annika Elthammar.

[image]

Då får föraren i Ra-loket även vara uppmärksam på skyddssektioner


Precis, vilket också underlättas av att man har idag radiokommunikation mellan loken.


Föraren på Ra-loket kan halvsova och strunta i skyddssektionerna. Det finns ingen anledning att stänga av ventilationerna vid passage av en skyddssektion. Det fanns de som hade för sig att man skulle göra så på Rc-lok med roterande omformare, men det är en annan historia. Jämför med ett Du-lok där ventilationerna startar när man lägger ut körriktningen. Och att lägga i mitten vid skyddssektion var strängeligen förbjudet. Fast det är klart att man gjorde för att inte fastna om hastigheten var låg och sektionen lång.

Tror inte han kan strunta i det helt för det kan hända att huvudbrytaren åker ur när man passerar en skyddssektion.
Vet inte hur det är med Ra-lok.
Har själv råkat ut för det men det var Rc-lok jag körde.


Hela tråden: