Närbörjade Ra och Rb gå på mellersta Norrland? (Järnväg allmänt)

av Johnny, Saturday, September 29, 2018, 22:10 (2029 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jag har alltid varit tågintresserad, men började hålla koll på lok- och vagntyper runt 1970. Då var Ra och Rb borta från Göteborg-Stockholm, expresstågen drogs av Rc och snälltågen av Rc eller F. Vintern 1972 var jag i Ånn och då syntes Rb ofta i tågen till och från Storlien.

Lite OT i förhållande till din fråga, men användningen av lok i resandetågen till och från Göteborg såg ut ungefär så här, utöver vad som nämns ovan (efter vad jag kommer ihåg) runt 1970:

Anslutningstågen 755/756 till Lapplandspilen skiftade från F till Rc ca 1970.
På Västkustbanan gick loktågen med F eller Rc förutom det enda persontågsparet som gick med Du eller Da, ett expresståg (Örestad?) gick med X5. På Boråsbanan gällde Du/Dk/Da, På Bohusbanan var det Du/Dk eller Da förutom 16.20 från Göteborg till Uddevalla som gick med Ma, X5/X8 och X7 förekom också. På Bergslagsbanan användes Du/Dk eller Bk, 1973 kom F hit. Oslotågen gick med El11 eller El13, ca 1975 kom F-loken även hit. Lokaltågen till Alingsås gick med Du/Dk, Hg eller X7.


Hela tråden: