Saltsjöbanan: Frammatarstationer och värdebärande perronger (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Sunday, September 30, 2018, 20:53 (2007 dagar sedan) @ Morshyttan

Det är riktigt att rapporten har mycket att önska vad det gäller den tekniska sidan, min delning av rapporten var främst till för att upplysa om att man börjat intressera sig ur kultursynpuknt för miljön kring banan. Hoppas att något var läsvärt i alla fall :) .

Den var i högsta grad läsvärd, och ger nya perspektiv på banans stationer och hållplatser. Man märker också att rapportskrivarna gärna blir upphetsade över alla "värdebärande element" och förmodat ålderdomliga lämningar.

Kulturutredarna tycks ha missat banans ursprungliga "frammatarstation" vid Storängen:


Ja den verkar helt ha fallit bort, möjligen för att byggnaden sedan många år (35-45 år!?) inte äga av banan längre utan används av diverse mindre företag, en del av dem inom konst och kultur.
Vad gäller huset och dess teknik är det lite krångligt hur dess första tid bedrevs!? som bekant matades Saltsjöbanan under sin första tid från en egen vattenkraft-anläggning bortemot Erstavik, en kraftstation som snabbt visade sig otillräcklig :/ .

Var det kanske Erstaviks kvarn (vattenkvarn) som även producerade elkraft? Inte i någon av de artiklar som skrevs i samband med elektrifieringen nämns dock att banan hade ett eget kraftverk, men om det egna kraftverket visade sig otillräckligt kanske saken ansågs pinsam och inte värd att nämna.

En annan typ av elmatningsstation har rapportens författare observerat vid Lillängen - en gammal transformatorbyggnad alldeles invid hållplatsen. "Byggnaden uppfördes förmodligen i samband med elektrifieringen av Saltsjöbanan 1911". Visserligen tror jag inte att transformatorstationen hade någon direkt koppling till banans elektrifiering, men både järnvägselektrifieringen och elektrifieringen av samhällena hade förstås samband med att Stockholms elverk byggde ut sitt 25 Hz-nät till Nacka.


Om det avser den lilla transformatorkiosken som står i backen ovanför stationen så är det en sextiotals-typ med matning 24 Kv, möjligen kan den ha matat pressbyråns kiosk på stationen men i övrigt så är den en del av nuv. Nacka energi,s elnät ;/

Nej, det är den höga och smala tegelbyggnad som ligger alldeles invid banan och som är avbildad längst ner på den sida som i rapporten har sidnummer 18.


Hela tråden: