Saltsjöbanan: Frammatarstationer och värdebärande perronger (Järnväg allmänt)

av Christer Göransson, Sunday, September 30, 2018, 21:21 (2032 dagar sedan) @ Överkörmästaren

I såna här sammanhang är man ofta intresserad av hur länge platsen har sett ut som den gör nu.

Hållplatsen Östervik fanns som sagt långt före 1976, men när fick plattformen sin nuvarande längd? Skulle kunna tänka mig att det var ungefär då; korta plattformar fanns på flera ställen längs banan och uppehållet vid Östervik var väl de facto behovsuppehåll.

”Gamla” likriktarstationen, den gula byggnaden, tillkom väl också 1976 i samband med spänningssänkningen.

Plattformen i Lillängen hade nuvarande längd redan före 1976.
Som "reservkonduktör" (till skillnad mot "huvudkonduktör") 1975 åkte jag ofta Slussen-Lillängen-Slussen på kvällarna.
Plattformen såg gammal och sliten ut redan då.

Däremot var Österviks plattform klart kortare före 1976.
Huset i Östervik fanns också före 1976, där skulle konduktörerna låsa och låsa upp väntsalen enligt schema.

/Christer


Hela tråden: