Elektrifieringan av Saltsjöbanan (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Sunday, September 30, 2018, 21:56 (2033 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Elektrifieringan av Saltsjöbanan behandlas ingående i en artikel av Ing. F. F:son Holmgren i Teknisk Tidskrift / Elektronik, 3:e December 1913, 43:e årgången, häfte 12, på sidorna 137-145.

I vänstra spalten på sida 138 redogörs för alternativen för kraftleverans och att man valde Stockholms stads elektricitetsverk som kraftleverantör (trefas 25 Hz).

Något vattenkraftverk nämns inte men däremot övervägde man att uppföra ett eget dieselkraftverk.

ja, det var bl a den artikeln jag tänkte på. Dieselkraftverket var tänkt att ligga vid Fisksätra, vilket väl hade underlättat oljeleveranser per båt. Dessutom hade kraftverket hamnat ungefär vid banans belastningsmässiga centrum när det gäller elförbrukning.


Hela tråden: