När började Ra och Rb gå på mellersta Norrland? STAX? (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström, Monday, October 01, 2018, 10:04 (2028 dagar sedan) @ Oskar F

Jag håller med om att ha läst motiven för att göra Da-loken ombalanserbara till stax 15 ton. Enligt vad jag kommer ihåg var OKB och linjerna Alvesta - Kalmar/Karlskrona motiven för detta. Som jag sagt i ett annat inlägg var OKB byggd för 80 km/h söder om Sundsvall för alla dåtida ånglok. Ungefär vid eldriftens införande under 50-talets mitt (kanske aningen senare) byttes de gamla 34-kg-rälerna ut mot SJ 43 (fortfarande i grusballast), vilket generellt medgav 90 km/h.
Mellan Sundsvall och Härnösand gällde från början lägre hastighet, både med hänsyn till spårets dimensioner och linjeföringen. Under min Sundsvallstid (1967 - 69) vill jag minnas att hela sträckan Sundsvall - Långsele hade fått 43 kg räler i grusballast, och att hastigheten Suc - Härnösand var 85 km/h, 75 km/h Härnösand - Nyland, och 90 km/h Nyland - Långsele, allt under 90 km/h p g a linjeföringen.
Borås - Alvesta byggdes från början med 32 kg räler, som nog låg kvar till dess banan rustades för tyngre trafik, gissningsvis under 40- och 50-talen. Vid elektrifieringens start 1962 bör den ha haft 43 kg räler och 90 km/h, vid full axellast, så någon Da-loksreduktion bör aldrig ha behövt gälla där.
Sven B


Hela tråden: