Xoa5 i multipel på OKB (Järnväg allmänt)

av Leif B, Thursday, October 04, 2018, 21:26 (2003 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Det förefaller som om kopplen med tiden har bytts ut mot vanliga fast monterade i koppelkroken. Det är ganska naturligt, eftersom tågsätten mer och mer kom att gå kopplade, både X0a5 och X0a8 och dessa i kombination. Så visst har båda lösningarna funnits. Vagnarna byggdes ju om ganska påtagligt med bl a ny inredning på 60- eller början av 70-talet.
I sammanhanget funderar man på om tågen varit multipelkopplingsbara från början. I fronten - också på de tidiga bilderna - finns luckor som kan ha dolt kontakterna för multipelkabeln.
Sven B


På den här - tidiga - bilden finns två kontakter mellan koppelkroken och ena bufferten. Multkontakter? Värmekabel (varför?)? Något annat?


Menar du den här bilden?

Ässch, glömde länken...

Jag menade den här bilden.

Men när du påpekar det så ser jag handtagen till ackermannkranarna, så visst är det luftanslutningar.

Det är luftanslutningar. Av någon anledning saknas kikarna och slangarna, men det är i alla fall huvudledning på båda sidorna och något annat (högtrycksledning?) på endast ena sidan. Jfr denna bild.

Den bilden kan jag tyvärr inte se, den kräver nog inloggning.

Däremot finns det väl tågvärmeanslutning under ena bufferten (den vänstra, sett från utsidan)?

Ja, den syns på den bilden som jag länkar till ovan.

Luckorna skulle ju kunna varit till sandboxar?

/funderar
Leif


På något sätt känns det logiskt att Xoa5 skulle vara levererad med en multipelfunktion som kanske inte fungerade så bra i praktiken. (Varför skulle annars den tredje luftkopplingen finnas?) Men det verkar lite överdrivet med två luckor för detta, så jag är mer inne på din hypotes att det är till någonting annat!

Nu börjar jag fundera, var de ens multbara? Eller körde de i kopplin med två lokförare, när de gick tillsammans?

PS Hittade en bild med två Xoa5 i mult/koppling. Där har man kopplat huvudledningen till den tredje anslutning i mitten på egen vagn!


Hela tråden: