H-, U-, Ö-lok hade klocka på taket -- 'ringklocka' (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Monday, October 08, 2018, 11:00 (2017 dagar sedan) @ BJ

Har observerat att alla H-lok fram till Hg samt Ö loken hade klocka av tysk modell monterad på taket.
Även de tidiga Ub loken hade liknande klocka. På senare Ub lok så finns något som möjligen är en förenklad klocka lite framflyttad från taket.

Hur användes dessa klockor, var det vid växlingsrörelser?

Fram till 1959 fanns signalmedlet 'ringklocka' med i trafikreglerna (Sio, Säo). Med ringklocka kunde följande ljudsignaler ges:

-- "Fara": Från 1923: många tätt på varandra följande slag. Från 1941: Även många tätt på varandra följande ringsignaler.
-- "Giv akt": Från 1923: ett enstaka slag. Från 1941: Även en kort ringsignal.
-- "Tåg kommer": Från 1907: flera enstaka slag. Från 1941: Även en lång ringsignal.

Sio/Säo säger inget om när ringklocka skulle/borde användas i stället för vissla/sirén (termen 'tyfon' infördes i säo först 1959 i stället för 'sirén'), men rimligen inskränkte sig användningen av ringklocka till växling över plattformsövergångar, på nedsänkt spår i hamnområden etc.

Själv kan jag inte förstå varför någon förare skull använda ringklockan för att ge "fara", i stället för att använda vissla/sirén.
/up

Låst
2565 visningar

Hela tråden: