I Tyskland på lok på bibanor (Järnväg allmänt)

av Christer Brimalm @, måndag, oktober 08, 2018, 17:24 (11 dagar sedan) @ BJ

I Tyskland handlade det inte specifikt om växellok utan om lok som trafikerade bibanor (Nebenbahnen och Kleinbahnen)

I Tyskland var det lag på att lok som trafikerade bibanor skulle vara utrustade med klockor för att kunna varna vid plankorsningar, genomfart genom mindre orter etc.
Man satte på dessa linjeavsnitt igång "ringverket" som slog bim-bim-bim-bim i lagom takt. (Härav den populära benämningen "Bimmelbahnen" för mindre järnvägar.) I begynnelsen gick de allra minsta bibanorna inte sällan i kanten av landsvägar och i gatan genom byar och småstäder. Dem som vill uppleva det idag kan besöka Bad Doberan, där "Molli" går i gatan genom staden.

Men det fanns också "stora" bibanor där det t.o.m.kunde gå snälltåg. De sachsiska pacificloken BR XVIII H (senare 18.0)var sålunda utrustade med klockor, eftersom de trafikerade triangeln Dresden-Berlin-Chemnitz-Dresden och en del av linjen Chemnitz-Berlin länge var klassificerad som "bibana".


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum