H-, U-, Ö-lok hade klocka på taket -- 'ringklocka' (Järnväg allmänt)

av daniel @, måndag, oktober 08, 2018, 20:01 (13 dagar sedan) @ Svante Andersson

Fast då är det nog snarare signalen "Tåg kommer" som ges.


Hur kan en skock resenärer veta något om skillnadena på olika reglementmässiga tyfonsignaler? Nä det var nog det som för tillfället passade bäst som användes... oavsett reglemente.

Ulf Pålsson skrev att han inte förstod varför någon förare skulle vilja signalera "Fara" med något annat än tyfonen.

Gunnar Lilienberg ansåg att det vore lämpligt att avstå från tyfonen när man ska uppmärksamma personer på plattformen att tåget är på ingående.

Min invändig var att i exemplet som Gunnar tog upp, så är det inte fråga om signalen "Fara", utan "Tåg kommer". Dvs. det är inte den typen av situationer som Ulf talar om när han säger att han inte tror att någon skulle välja att signalera "Fara" med klocka.

Enligt gamla BVF 900 ska signalen "Fara" ges

a) när nödbromsning behövs,
b) när ett tåg som skall göra uppehåll på lokalbevakad station inte har
kunnat stanna med främsta delen senast vid tågvägens slutpunkt,
c) när hjälp behövs p g a missöde.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum