Signalobservation Eskilstuna C 1974 (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson @, Stockholm, måndag, oktober 08, 2018, 23:28 (68 dagar sedan) @ sepernik

[image]

Här ser vi hur tre utfartssignaler borta vid plattformsänden visar signalbild 'två röda' p.g.a. att tågväg är låst för det ankommande godståget. Fram till 1973 hade 'en röd' inte gällt som stoppsignal för växling, medan 'två röda' innebar "stopp" för både tåg och växling. Men från 1973 var det ingen skillnad längre: "Stopp" i huvudsignal gällde nu formellt inte för växling, oavsett om 'en röd' eller 'två röda' visades (Fast det betydde inte att man utan tillstånd fick sätta igång med växling. Krångligt, det där...)

Mitt för loken ser vi, gällande för spår 5, baksidan av en dvärgsignal (med bara vita sken) och en stopplykta som kunde vara avkortad tågvägs slutpunkt. Huvuddvärgsignalen hade uppfunnits 1973, men det tog ganska många år innan dvärgsignaler med stopplykta vid Eskilstuna C hade bytts ut mot huvuddvärgsignaler, som ju kan visa grönt sken för körsignal för tåg.

I kontaktledningsbryggan hänger en rund uppehållstavla/U-tavla som för spår 5 visar stopplatsen för ett tåg med 20 (vagns-)axlar. Fram till 1973 hade den kallats uppehållsmärke/U-märke, och från 1973 skulle nya U-tavlor vara fyrkantiga, men runda fick användas tills vidare, ända till 1994. Överkurs: Från 1987 började man med att ange tåglängd i meter på U-tavlor, i stället för i axlar. Tavlorna med meter skulle alltid ha tre siffror, medan tavlor med axlar ju hade två siffror. Tavlor med meterangivelse fanns "tillåtna" i säo fram till 2009, men de torde ha försvunnit långt dessförinnan.
/up


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum