Bergslagen - Värmland 1974 del 5 (Järnväg allmänt)

av sepernik, Wednesday, October 10, 2018, 22:05 (2023 dagar sedan)

[msg=211477]Del 1[/msg]
[msg=211481]Del 2[/msg]
[msg=211509]Del 3[/msg]
[msg=211512]Del 4[/msg]

Angående det jag kallade reseledaren, som själv varande en försynt person gladdes jag åt en fönsterplats i färdriktningen eller bättre en plats i den bakre förarhytten.
Så icke med min resekompis, att inte få färdas i den främre förarhytten med möjlighet att på de flesta uppehåll göra en rusning ut för ett foto var ett nederlag.
Ni som vet vem jag talar om kan bekräfta detta. Med kompisens charm och sociala begåvning löstes detta för det mesta till allas belåtenhet, inklusive föraren.

[img=left]https://qdxieq.dm.files.1drv.com/y4msSSLb2ElcM5VP3mKrNgcMyaOOm4jGB9PMI1Gf0yuSg9pmrZbDPjgsWwfKkBJRkA4d1goKhBBqloTIrK-RiPaomUQTqURDn4t7vXhMdSlf99sPLuI-5F8k4q3f6awxNwy0brgmoSdgwmXpgjX25HgQsbqAnt76hWGO57wF81o9JQTkDW7Z2mzFopzc4KKFDsrj6d5xaVMK-SK_JbmSLo6sA?width=1024&height=654&cropmode=none[/img]
Fortfarande Laxå, vi ska återvända till Kristinehamn med Y7 1192 i 4111Y. I mitt bildregister har jag skrivit att rälsbussarna vid plattformstaket är Y7 1140 och Y8 1132 i 2432Y

[img=left]https://qdufqg.dm.files.1drv.com/y4mc3o0NWpCq8vrsjgixzFxUc5IbG7XdfCcYs3ERj0mszA_L_km3eIe7rflVWiqutb3yjEMlrPCNsTs3El_805aeD405__gXc7fYtc4XPcAvWPpAEI6tFPa_7qGJyT9dhgUFTY8VgTs-CKpyTbSnNS1CRKMND9Y3PD52OaWKl4n4asMrwgHu1SanGVgza0bWiMu8SyjvWJOXe47yla8R7i6cw?width=1024&height=663&cropmode=none[/img]
Stopp vid infarten till Strömtorp. Mannen i bakgrunden var nog inte med på tåget men skulle med dagens synsätt utgjort ett problem

[img=left]https://qduypw.dm.files.1drv.com/y4mBniPNxl6TJtakhovr2s6QR0wdLlo4FWShI3KGx9xwh8YcNE6YfwdLQDfjCD58pKG7qBU5hKFHMS8bjH5VSQX0GYDOg-cX7xrHAYplZ4Oseix9hKpMKGk4c0TVcZyBOogsKbABejOhiJIV3UTgbgJZnSzQ-M-Ncoi3gWygCdFI6t-ymzayRLNhXZzv0oK92XVWi3kljFaXsOxPu_lPuMZ9w?width=1024&height=667&cropmode=none[/img]
Strömtorp återigen. Ej tidtabellslagt fotouppehåll

[img=left]https://qdvvkw.dm.files.1drv.com/y4mb5G1pWkjfzN0U-9gx8WLTBleNuGwDf1ktbUISLS6EEpWgp-hygK4dNzjK6jvpmpsic_3suQjWH82V4LyRlCqm5cI6xFiJ8Zwk1uBcqLCYtuzeMpcBfM9oR3OaswwGb0WdhYIUu3C5ubK4tCb-dAGDD40ipsL01cKZueqMdY5rpYAJpr92dMrYnFBbCr23_-mtEteiu-xslEseOoW5Pul4g?width=1024&height=665&cropmode=none[/img]
Sista bilden 7 mars. Z64 348 i Kristinehamn

[img=left]https://ymhw4w.dm.files.1drv.com/y4mgM5bn7xMDs5b-WP3-GCTJuod5-rehCiMB6t_iPlPuVLyssJtrl8egpXJCJfpZU08nxww1ypkm2IHZjX24kfnmUcbKKY0w6hq5acLGbh6ezRUa6ccUHTEySGM_hWLrHbKK1vE0WLjWrVVo-xPoR80PeKr4cdloh4DQvjqHWix11XKcqG7RkgMXxnKP6cTjjx4KNOjbU-LM3NkFojJZKp2tQ?width=1024&height=659&cropmode=none[/img]
8 mars, en till synes nyrenoverad Y6 1104 i 4103Y Kristinehamn - Karlstad ska avgå 07.15

[img=left]https://qdwezq.dm.files.1drv.com/y4m7G8ME-GlujogY2wyP5k1jb8lerYeV4QXoMLR9aqAyJABylBE2CYsGkgFwmBjs0s5UKwwGEgh27joUa61jpAGOAQfAxGD9AYB-5B6otrhFtgz_iOMXvVIoKXQgN_CDM7LBJ-BdXuVNEEjr7sab6DVAZyjeh6IE_TStqnhNHTQwFAmu3YfCcFKrXVrUvfcxCpEAzkSd4Sqn-FgP_ek0kp_bw?width=1024&height=791&cropmode=none[/img]
Uppehåll i Väse där vi steg av för att ta nästa tåg

[img=left]https://yme7bw.dm.files.1drv.com/y4mzhhzAH0FKdkB4N8ijqsX_bvW8tE3YcrhuU8nICeQ1WZAHvM3FjxRYAYVeDRFJPixahraemRSma3AiK-7DhRMni3JMiXjtqR-JGlqkDEgZP6TKCTHqvTstAnqjI-DX3y5clwmSfPiUoAiKAvWRlmv4zXIs8HhFV6c9mqSz7AQJ0Q8YvNpzfH8yadx1-gIhYchNoRCgyL0MqElqjXw62j4ZA?width=1024&height=655&cropmode=none[/img]
Stationshuset i Väse

[img=left]https://ymgnqq.dm.files.1drv.com/y4moe1PJHI3iRhIPN7wVpkX_aKE_e0OI2lZM4C8yKOukHnr7yGwxdGSkJiTpLGinuZyzttTayOBc5XkiiZa5PmGjOxgGJ6Yynu81cDVaW0dxNcQxLwyeTLY189qoiWQjgpauJrI-Vm05zO1L8OI7g42dMVw41idYI484Y5UoEtHh0Y2JDspRe7BkVNmjiki6MB1AX_Liet9rSJNoHhcnI05FQ?width=1024&height=670&cropmode=none[/img]
Vi ska resa vidare med 4101 Hallsberg - Karlstad bestående av Du 162, WL12 3819. AB7R 4448 samt FV1 25788. Till höger Öd 635

[img=left]https://qdw6tg.dm.files.1drv.com/y4mtmNCzKW9HZ5-Or34JCC9hFfSS9n7smfAQTOvQL6eSPiB2WR_ym3SJH4eKUvlCwLeA41-dx9oPTmE8ASJshlMd0HUdDJze7kZreBz2nV_y0h2PKn0_fUL49jQmEzZ_oj8KeGzu681S7-Wm6w4qz8kYAptMbS45fJeFUFwijr1RxepkfrPmhPD8TvzMFyVpUWQl9t6wHLmGD9CayddPnqYmQ?width=1024&height=666&cropmode=none[/img]
Framme i Karlstad där Du 162 har kopplats från vagnarna och vi återser Y6 1104, nu i 4105Y Karlstad - Charlottenberg.
Notera treskenspåret, har själv inte tänkt på detta tidigare men det är dubbla kontaktledningar över detta.
Å andra sidan är det dubbla ledningar över nästa spår också...

[img=left]https://ymf4nw.dm.files.1drv.com/y4mYY8oNuagm7hmFvhFhY313Uyal80KD_sDF8yC5zS7JIAIhb0KiyNry7-wpeyHaVOspfs5PSb3q2P54_7Zz-6_WuzdMwFxtEOJntcAZaKKyq4rx1rZkMbAS3aE9wpyfTRXe0hktzUBo1h_-_B4Whr3x_O38M19m1nTbvSl-WnExOIo0GtrM14AttT85PMM_j67cUDnTZ90HTp1K227UTPXcg?width=1024&height=640&cropmode=none[/img]
Vi fortsatte med 4105Y till Kil där X16 959 + UBF7Z 2076 i 4118Y Charlottenberg - Karlstad stod inne

Fortsätter med del 6 om en stund


Hela tråden: