NKlJ eldrift: Frekvensändringen 1947 (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Thursday, October 11, 2018, 20:24 (1996 dagar sedan) @ Sven Bårström

En sådan ombyggnad måste ha varit ganska omfattande. Dels nya transformatorer i loken, dels troligen förstärkningar i isolationen på kontaktledningsanläggningen. Troligen också utbyte av diverse transformatorer, kontaktorer och liknande i anslutning till de elektriska ställverken, allt för att höja spänningen, delvis kanske också för frekvensändringen.

Det har tidigare funnits uppgifter på webben om detta, och om jag minns rätt skedde ändringen i tre etapper just p g a att ombyggnader av loken (och nog även personvagnarna - hade dessa kanske omformare för belysning?) tog tid. Så under några veckor hade man olika frekvens på skilda delar av banan (Sjötullen - Skoghall hade dock 16 2/3 Hz ända sedan elektrifieringen 1942 och trafikerades under de första fem åren endast av SJ-lok; det fanns ju treskensspår)


Hela tråden: