Huvudljussignal av låg typ -- mer bakgrund (Järnväg allmänt)

av Gunnar Ekeving, Thursday, October 11, 2018, 20:35 (2017 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Dessa låga huvudsignaler vid SJ kom till som ersättning för (växlings)dvärgsignaler, som länge var standard vid utfart från sidotågvägar på dubbelspårsstationer. - - -


Detta var den första användningen, i mitten/slutet av 1960-talet, i Skebokvarn, Sparreholm och Stjärnhov. Senare kom det att användas även på andra typer av stationer, förmodligen p.g.a. utrymmesbrist. Förutom i Hasslarp (från 1983) är det känt att typen har använts i Mellansel. (Finns det någon som känner till någon annan "enkelspårsstation" där det har funnits låg huvudljussignal?

[img]https://ekeving.se/si/ljus/hsi/MrdLagHsi.jpg[/img]
Den här bilden från Markaryd tog jag omkring 1980. Tidigare var denna signal en dvärgsignal med endast vita sken, vilken framgår av [link=https://ekeving.se/r/sr_Ebrsi/A/Ebrsi_139-005_1939-1961.jpg]signalinstruktionsritning uppdaterad senast 1961 [Järnvägsmuseet][/link]. Det fanns enligt ritningen överhuvudtaget inga huvudsignaler förutom vid infarterna samt som utfartssignaler vid stationsgränsen för tre av fyra utfarter. De signaler som enligt ritningen hade två gröna lyktor var plattformsrepetersignaler som indikerade för tågklareraren mot vilken bana utfartstågväg var lagd. Detta gäller alltså de signaler som heter Is, IIs etc. Det fanns också stopplyktor för att hindra rörelse in mot bangården, även dessa med beteckningar Is, IIs och så vidare. Att två signaler hette likadant hade nog ingen större betydelse eftersom de vände sig till olika personalkategorier.


Hela tråden: