15 hjälplok planeras (II) (Järnväg allmänt)
Lokledarna avrådde alltid personalkontoren från att i förväg lägga jobb på nattjourerna. Sådant kunde dock ibland bli enda lösningen: Behovet kunde ha uppstått strax före överlämningstidpunkten. Och något annat sätt ej hunnit tänkas ut.
Lokledarjobbet ansågs otacksamt, löneskillnaden till förartjänsten för liten (Därifrån hade ju
alla en gång kommit). I Hallsberg uppstod på så sätt ett generationsgap från 20- till 50-talister. 30-talisterna och de fåtaliga 40-talisterna var inte alls representerade.
Tre andra gjorde provskift men avstod sedan. Upplevde förväntningarna höga men resurserna små. Ändå minns jag inget tåg inställt p g a lok- eller förarbrist. Möjligen någon "planerad
försening" p g a annars för kort dygnsvila för lokf. Den ende reserven kunde ju redan vara förbrukad!