Littera Sb eller S2 (Järnväg allmänt)

av Svante Andersson, Saturday, October 13, 2018, 21:19 (2016 dagar sedan) @ WL11

Som vanligt en suverän ritning, jag tackar och bockar.
Fast som den amatör jag är ställer jag mig frågan om Sb är rätt littera? Loken omlittrerades till S2 år 1942 och år 1953 installerades turbogenerator och pannlampa (toppstrålkastare), detta enligt Ulf Diehl's förnämliga bok SJ ånglok litt Sb.
Så enligt mitt enkla tyckande föreställer bilden hur loket såg ut efter 1953 och borde då littreras S2.

Någon av forumets förnämliga ångloksexperter kan säkert rätta mig, och förklara sammanhangen.

Enligt den fram till ångloksepoken gällande standarden hade loket S2 som littera. Och så antagligen fram till den dag loket köptes av SJK.
Var det till och med så att SJK direkt efter köpet gjorde om skyltarna till Sb? Ägaren av loket kan bestämma nytt littera utan att föregående ägare har något att säga till om... bara dåvarande Järnvägsstyrelsen.Isåfall är ju skyltarna riktiga för de senaste 46 åren av loketa liv. Som SB med elbelysning befann det sig bara 19 år! Så vilket är historiskt mest rätt?

SA


Hela tråden: