NBJ rälsbuss (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Sunday, October 14, 2018, 11:26 (2015 dagar sedan) @ Mattias Jansson

När slutade rälsbussen å gå till Otterbäcken?. Jag minns från 60 talet, rälsbussen i Strömtorp, men den gick väl Karlskoga-Nora?


Både Ervalla - Nora - Otterbäcken och sidolinjen Gyttorp - Bredsjö förlorade persontrafiken 1966. (Då hade den sedan några år endast gått tre dagar i veckan.)

NBJ körde då persontåg bara EN dag i veckan till Otterbäcken, det typiska s k koncessionståget.
En rälsbuss gick mitt på dagen ned dit och vände, utan något reguljärt resebehov.
Otb dagliga persontrafik övergått till i huvudsak NBJ busslinje Mariestad-Kristinehamn. Den följde bättre det lokala resemönstret. Dessutom drev dåvarande Linjebuss en mindre linje på Hova-Töreboda. Detta alltså före länstrafikepoken.
Ervalla-Nora gick två rälsbusstågpar vardagar ända till slutet 1966. Främsta skäl lär ha varit skoleleverna Järle <> Nora under terminstid: J. ansågs då svårt att bussbetjäna. Noras
huvudförbindelse utåt hade 1962 överflyttats till direktbuss på Örebro. Startad 1960, främst för att förbättra Hälleforstraktens förbindelser med länshuvudorten: Bytena i Nora och Ervalla bortföll. Lilla Mon-Örebro fick dock NBJ bara s k halvkoncession av länsstyrelsen: Enbart
släppa av resande. "Påstigningsmarknaden" var reserverad åt det äldre bussföretaget Åkerstrands
i Lindesberg och på slutsträckan Örebro stadstrafik. Det fanns flera sådana här krumelurer före länstrafiktiden.


Hela tråden: