Trekantig märktavla (Signaler/säkerhet)

av Ulf Pålsson, Monday, October 15, 2018, 17:36 (2012 dagar sedan) @ Anders_W

På några bilder från den första fjärrblockeringens invigning på 50-talet syns en utfartsblocksignal med trekantig märktavla istället för rund. På bilder från 1961 är den däremot utbytt mot dagens runda typ.

Kan någon redogöra för denna trekantiga märktavla?

Trekantig märktavla (gul, ställd på spetsen) infördes i trafikreglerna (säo) 1959. Sådan skulle användas på blocksignal (både blocksignal vid stationsgränsen = nu: utfartsblocksignal, och annan blocksignal = nu: mellanblocksignal) som förreglade växel på linjen eller rörlig bro på linjen. Annan blocksignal skulle ha rund märktavla.

Den trekantiga märktavlan levde i säo fram till 1973, då den ersattes av en kombination av rund märktavla och en triangulär tilläggstavla med lodrätt streck, alltså som dagens tilläggsskylt ’kontrollbekräftar växel’. 1973–1977 användes den tilläggstavlan även vid blocksignal som förreglade rörlig bro, men 1977 infördes en särskild tilläggstavla (gul, med spetsen uppåt) som hade en rörlig-bro-symbol, alltså som dagens tilläggsskylt ’kontrollbekräftar rörlig bro’.

Det är en intressant uppgift du kommer med, Anders_W, att det på bilder från den första fjärrblockeringens invigning (d.v.s. 1955 på SJ), syns trekantiga märktavlor. Sådana fanns inte i 1947 års säo, enligt vilken "fyrkantig tavla [används] på signal som förreglar växlar, rörlig bro e.d." (således även vid vissa blockposter), medan "rund tavla användes på signal, som användes på signal, som fungerar automatiskt och enbart reglerar tågföljden".

Inte heller i det tillägg för fjärrblockeringssträckorna som gällde från 1955 har jag hittat något om trekantiga märktavlor. Men, användningen av sådana kan förstås ha varit reglerad i ett cirkulär (SJC) eller något annat liknande dokument. Jag är mycket intresserad av att både se bilden/bilderna och få veta var den aktuella signalen fanns.
/up


Hela tråden: