Tåget Alfred Nobel igen. (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Tuesday, October 16, 2018, 05:06 (2013 dagar sedan) @ Ulf Broman

I mitten av 80talet tog jag nedanstående bild i Norrköping. Har förstått att tågets första 5 vagnar var "Alfred Nobel" Stockholm - Hamburg.
För ett modellprojekt så söks bild på destinationsskyltar för detta tåg. Särskilt de på TEN vagnarna. (man snålade med film på denna tid)
BJ


Jag kommenterar här ett antal olika inlägg i den här långa tråden, som jag hittade idag.

Jag åkte Alfred Nobel ett antal gånger mellan 1987 och 1994.
Jag minns också att det i tåget var 2 olika sovvagnstyper, en TEN och en icke-TEN. TEN var någon gång DSB-vagn. Den andra var ibland röd. Men, som mycket annat med Alfred Nobel så varierade det mellan åren, och även mellan sommar och vinter.

En gång när vi sportlovsveckan skulle åka till England och börja resan med Alfred Nobel var det slutsålt från Stockholm, så då åkte vi via Göteborg i stället.
Oslo-tåget gick (förstås) in till Göteborg, hade sittvagnar annonserade till Halmstad men som ibland bör gått med till Helsingborg (åtminstone i någon tidtabell var annonserat uppehåll i Halmstad 2 minuter, vilket knappast räcker för koppla in vagnar). Behovet fanns väl inte att åka längre plus att man inte ville få med resenärer som ville till Danmark/Tyskland.
Oslo och Stockholms-delarna måste ha kopplats ihop i Helsingör. Som någon skrev så kunde Rödby-färjorna ta 12 vagnar (vilket kunde behövas någon kort period under sommaren) och då behövde tåget/en delas upp på 4 färjor över Öresund mot vintertid 2 och därför var det olika avgångstider från Stockholm olika tider på året,
och under högsommaren gick det ofta inte kopplat med något lokalt svenskt tåg.

Godsfinkan som gick med från Stockholm tror jag ofta kopplades av redan i Helsingborg och tog en senare färja.

Jag har åkt med AN från Halmstad men kan väl intyga att det kopplades inte av vagnar där utan dom fick rulla med till Helsingborg, uppehållet i Halmstad var i 1994 års sista tidtabell 23:38 och i den fanns inga sittvagnar alls (gick ett vanligt tåg en havtimme tidigare) I denna sista tidtabell utgick tåget f.ö från Göteborg och ingen särskilt bra anslutning fanns från Oslo (ICE 93 gick 13:10) Oslo och Göteborgsdelen var den som hade mest rum i tidtabellen så på sydgång var det först till Helsingborg, färjades över med en eller två färjor och väntade på Stockholmsdelen i Helsingör. Och omvänt på nordgång fick Stockholmsdelen färja över först och avgick som första tåg från Helsingborg.


Hela tråden: